Mini-Shengen, Zona Ekonomike Rajonale dhe Tregu i Përbashkët Rajonal
Prej një viti, shqetësimi kryesor në Ballkan në lidhje me integrimin ekonomik rajonal ka qenë - a është iniciativa mini-Shengen thjesht një zëvendësim për mungesën e angazhimit të BE-së, është një mjet për krijimin e një Jugosllavie të re apo është thjesht po përdoret për të zhvendosur vëmendjen larg zhgënjimit të shkaktuar nga shtyrja e hapjes së negociatave të pranimit në BE për Shqipërinë dhe Maqedoninë e Veriut.
Disa nga kritikët madje shkuan më tej duke e quajtur këtë iniciativë "një truk të lirë politik që do të dukej mirë vetëm në letër".
Një vit më vonë, gjërat u bënë më të qarta dhe mund të thuhet se asgjë dhe gjithçka ka ndryshuar.
Pse "mini-Shengen" nuk miratohet plotësisht nga 6 vendet e Ballkanit Perëndimor?
Ideja për krijimin e një "mini-Shengeni" erdhi në tetor 2019, pasi kryeministri i Shqipërisë, Edi Rama, dhe kryeministri i Maqedonisë së Veriut, Zoran Zaev, së bashku me Presidentin e Serbisë, Aleksandar Vuçiç, u takuan në Novi Sad dhe deklaruan se kjo iniciativë është e hapur për të gjitha vendet e rajonit dhe se do të përpiqet të arrijë "katër liritë" në Ballkanin Perëndimor.
Për të promovuar këtë ide si një ide me të vërtetë rajonale, Serbia këmbënguli në tërheqjen e të gjashtë vendeve të BB për t'u bashkuar me nismën, madje edhe Kosovën, të cilën nuk e njohu. Kur u pyet në lidhje me këtë, Vuçiç deklaroi se njohja në këtë çështje është e parëndësishme, pasi "nuk ka asnjë lidhje me rrjedhën e mallrave, njerëzve, shërbimeve dhe kapitalit".
Nga ana tjetër, udhëheqësit e Kosovës dolën fuqishëm kundër kësaj ideje, deri në marrëveshjen e Uashingtonit, e cila deklaroi se "Beogradi dhe Prishtina do të bashkohen në zonën" mini-Shengen", të cilën Serbia, Shqipëria dhe Maqedonia e Veriut e shpallën në tetor 2019 dhe do të marrin avantazhin e plotë i saj".
Pas lavdërimeve që erdhën nga Shqipëria, Maqedonia e Veriut dhe Serbia, për vendimin për t'u bashkuar me nismën, deri në këtë datë, Kosova nuk mori pjesë në asnjë nga takimet, as nuk nënshkroi memorandumin e pak kohëve më parë mbi luftën kundër COVID-19. Ndërsa Bosnja dhe Hercegovina dhe Mali i Zi, pavarësisht ftesave, kanë vendosur të mbeten spektatorë.
"Si ide, 'mini-Shengeni' për fat të keq nuk arriti të ringjallë shkëndijën për bashkëpunim dhe integrim më të afërt rajonal në një zonë të rregulluar nga 4 liritë e BE-së", shpjegon Srđan Majstrović, kryetar i Bordit Drejtues të Qendrës së Politikave Evropiane - CEP dhe anëtar i Grupit Këshillues të Politikave të Ballkanit në Evropë (BiEPAG), për European Western Balkans.
Ai shpjegon se, edhe pse u perceptua si një iniciativë e shëndoshë, "mini-Shengen" nuk arriti të përfshinte të gjitha vendet nga rajoni, kështu që nuk arriti të siguronte respektimin e gjithëpërfshirjes si një nga parimet kryesore të bashkëpunimit rajonal në procesin i integrimit të rajonit në BE.
Një nga pyetjet kryesore vitin e kaluar, kur vendet njoftuan krijimin e iniciativës "mini-Shengen", ishte nëse kjo ide do të kthehet thjesht në një zëvendësim për mungesën e angazhimit të BE.
Iniciativa atëherë dhe për disa, ende, shihej si një nga shumë të tilla që do të lehtësonte një zhgënjim të shkaktuar nga shtyrja e hapjes së negociatave të pranimit në BE me Shqipërinë dhe Maqedoninë e Veriut. Prandaj, vendet ngurronin të bashkoheshin, duke besuar se kjo do të ngadalësonte ritmin tashmë të ngadaltë drejt integrimit të plotë në BE.
Majstorović thekson se iniciativa dështoi të shpjegonte qartë se ajo kurrë nuk kishte për qëllim të ishte një alternativë për pranimin në BE të të gjitha vendeve të Ballkanit Perëndimor.
“Për fat të keq, nuk ishte përgatitur mirë pasi iniciatorët nuk arritën të konstatojnë paraprakisht se disa nga vendet mund të mos jenë të interesuara të krijojnë iniciativë të re rajonale. Në fund u krijua një pamje realiste në lidhje me nivelin e mosbesimit në rajon dhe sa e vështirë është të krijosh një atmosferë të besueshme midis gjashtë vendeve të Ballkanit Perëndimor, madje edhe në ato situata që mund të kontribuojnë në pranimin më të shpejtë të të gjithave në BE", thotë Majstrović.
Cilat janë arritjet e Nismës?
Në nëntor, Vuçiç dhe Rama nënshkruan një marrëveshje që u mundësoi qytetarëve të Serbisë dhe Shqipërisë të hynin në territorin e tjetrit me një kartë identiteti biometrike. Kjo marrëveshje ndërshtetërore midis dy vendeve u perceptua si lëvizja e parë konkrete në këtë bashkëpunimin përgjatë gjithë vitit.
Gjatë të njëjtit takim, udhëheqësit e Shqipërisë, Maqedonisë së Veriut dhe Serbisë nënshkruan një memorandum për bashkëpunimin në luftën kundër pandemisë COVID-19.
Sipas memorandumit, të tre vendet tani do të ndajnë informacionin mbi virusin dhe nuk do të kërkohet një test negativ PCR për të udhëtuar midis tre vendeve. Përveç kësaj, memorandumi përcakton që nëse qytetarët e një vendi infektohen ndërsa vizitojnë vendin tjetër, ata mund të përfitojnë trajtim falas.
Pavarësisht këtyre rezultateve të prekshme, deri më tani duket se iniciativa është shumë premtime dhe pak rezultate, ose ndoshta nuk është përmbushur ende deri në fund.
A është "mini-Shengen" një domosdoshmëri me ekzistencën e Zonës Ekonomike Rajonale?
Në një rajon të ngarkuar prej dekadash me konflikte shumëplanëshe, çdo formë e bashkëpunimit rajonal është shumë e mirëpritur, veçanërisht pasi është një nga kërkesat për anëtarësimin në BE.
Sidoqoftë, disa ekspertë e quajnë këtë iniciativë të pakontestueshme ose të panevojshme, apo edhe një marifet politik që përdoret për të fituar rezultate dhe për të krijuar një imazh të bashkëpunimit të fqinjësisë së mirë para BE-së, kur ajo do të duhej të ishte një iniciativë që do të kontribuonte për integrim të dobishëm ekonomik të Ballkanit Perëndimor.
Arsyeja për këtë qëndron në Planin Shumëvjeçar të Veprimit për Zonën Ekonomike Rajonale (MAP REA), i vendosur në Samitin e Triestes në 2017, nën Procesin e Berlinit.
Qëllimet e të dyve, "mini-Shengen" dhe MAP REA janë të mbivendosura - domethënë, liria e lëvizjes së mallrave, shërbimeve, njerëzve dhe kapitalit, por ndryshimi i rëndësishëm është - REA në fakt mbledh të gjashtë vendet e Ballkanit Perëndimor.
“MAP REA, zhvillimi i të cilit u koordinua nga Këshilli i Bashkëpunimit Rajonal (RCC) me kërkesë të Udhëheqësve të Ballkanit Perëndimor dhe mbështetur nga Komisioni Evropian (KE), synon të mundësojë qarkullimin e papenguar të mallrave, shërbimeve, kapitalit dhe kapaciteteve të fuqisë punëtore, duke e bërë rajonin më tërheqës për investime dhe tregti dhe duke përshpejtuar konvergjencën me BE, duke sjellë kështu prosperitet për qytetarët e Ballkanit Perëndimor".
Një ndryshim tjetër thelbësor është se MAP REA siguron strukturën shumë të nevojshme. Shumë ekspertë kanë paralajmëruar se që ideja si "mini-Shengen" të bëhet realitet "i duhet një strategji, një plan veprimi, objektiva të detajuar, masa, tregues, standarde, burime të disponueshme financiare dhe staf i kualifikuar".
“Ne i kemi të gjithë ata në CEFTA dhe RCC. Procesi i Berlinit që nga viti 2014 siguron mbështetjen politike ndërsa Komisioni i BE ofron mbështetjen financiare”, tha në fillim të këtij viti për EWB Ardian Hackaj, drejtori i Kërkimit në Institutin e Bashkëpunimit dhe Institutit të Zhvillimit në Tiranë.
Që nga viti 2017, kjo formë e integrimit ekonomik ka arritur rezultate të dukshme. Një nga më të prekshmet është heqja e roamingut në rajon.
“Përfitimi më i dukshëm për qytetarët e rajonit tonë është fakti që tani ne po paguajmë nga 83% në 96% më pak tarifa roaming në të gjithë Ballkanin Perëndimor. Dhe që nga korriku 2021, kostot e roamingut do të jenë zero”, deklaroi Maja Handjiska Trendafilova, shefe e Departamentit të Programit dhe Pranvera Kastrati, Eksperte e Lartë për Lidhje Ekonomike dhe Dixhitale, e RCC.
RCC kujton se gjithashtu u nënshkruan dy memorandume të rëndësishme mirëkuptimi midis ËB6 - një në fushën e ndërveprimit dhe shërbimeve të besimit në Ballkanin Perëndimor, dhe tjetri në hartën 5G për transformimin dixhital të Ballkanit Perëndimor. E gjithë kjo nën trashëgiminë e MAP REA edhe përmes Samiteve Vjetore Dixhitale.
"Samitet Dixhitale të BB u ofrojnë mundësinë bizneseve dhe njerëzve të shfaqin praktikat e tyre më të mira në sferën dixhitale, si dhe të shkëmbejnë njohuri teknike dhe të fitojnë mundësi të reja të rrjetit", thotë RCC.
Evolucioni i MAP REA në Tregun e Përbashkët Rajonal
Këto dhe shumë marrëveshje të tjera u nënshkruan nën MAP REA. Sidoqoftë, gjatë tre viteve, u vërejtën mangësi të shumta.
RCC pranon sfidat e ndryshme – ato të natyrës koordinuese, përhapjen politike të çështjeve të pazgjidhura, fazat e ndryshme të zhvillimit midis ekonomive të Ballkanit Perëndimor, instrumente jo të mjaftueshme adekuate financiare dhe teknike, presion të lartë mbi administratën publike për t'iu përgjigjur agjendave shumë kërkuese, etj..
“E mbani mend vendosjen e tarifës 100% në kontekstin e CEFTA që zgjati për më shumë se një vit. Situata e përgjithshme u përkeqësua edhe në vitin 2020 me bllokimin e pandemisë. Të gjithë këta faktorë paraqitën sfida të caktuara dhe penguan zbatimin normal të REA në disa nga fushat e saj”, shpjeguan Maja Handjiska Trendafilova dhe Pranvera Kastrati.
Përveç kësaj, ata vërejnë se negociatat për njohjen e ndërsjellë të kualifikimeve profesionale u ndërprenë "për shkak të moskonsensusit midis ekonomive të Ballkanit Perëndimor mbi bazën ligjore të marrëveshjes, si dhe disa ndjeshmërive politike dhe kompleksitetit, të paraqitura gjatë negociatave".
Të gjitha këto pengesa çuan në rishikimin e të gjithë procesit, më saktësisht se si ta përmirësojmë atë.
Si një "katalizator për integrimin më të thellë ekonomik rajonal dhe një hap përpara drejt Tregut Unik të BE", u krijua Tregu i Përbashkët Rajonal (CRM). Thuhet se është një evolucion i MAP REA, që do të adresojë mangësitë e tij.
Drejtuesit e gjashtë vendeve të Ballkanit Perëndimor miratuan Planin e Veprimit CRM 2021-2024 në Samitin e Procesit të Berlinit në nëntor në Sofje, i cili, ashtu si "mini-Shengeni" dhe MAP REA, bazohet në katër liritë e BE.
“Procesi do të vazhdojë me vrullin e ripërtërirë të demonstruar në Sofje dhe angazhimi i qartë politik u shpreh nga Udhëheqësit e vendeve të Ballkanit Perëndimor me miratimin e CRM. Do të sigurojë gjithashtu një bazë të mirë për implementimin e politikave të BE-së në fushat ku arrihet progres i shëndoshë. Ndër fushat kryesore në të cilat CRM do të ndërtojë mbi REA janë zvogëlimi i tarifave të roamingut BB-BE, përafrimi me praktikat më të mira të BE-së në 5G, shtrirja e korsive të gjelbra me BE, zvogëlimi i kostos së transaksioneve bankare në Ballkanin Perëndimor dhe më vonë anëtarësimi në Zonën e Përbashkët të Pagesave europiane dhe shumë të tjerë të regjistruar në CRM", thotë RCC.
Në kohën kur pandemia arriti ritmin e saj të plotë në rajon, përfitimet e drejtpërdrejta, ndër të tjera, që burojnë nga iniciativat rajonale të CRM përfshijnë zvogëlimin e kohës së pritjes së kufirit me 30%.
Iniciativa e Korsive të Gjelbra është një shembull konkret se si koordinimi i mirë midis administratave të ndryshme kufitare të vendeve të Ballkanit Perëndimor kishte një ndikim shumë pozitiv në qarkullimin e mallrave gjatë muajve të parë të pandemisë së COVID – 19.
“Rajoni dha rezultate konkrete përmes bashkimit të forcave, duke e bërë sfidën më pak të dhimbshme për qytetarët dhe bizneset e Ballkanit Perëndimor. Mundësoi qarkullimin e papenguar të mallrave thelbësore dhe ilaçeve në të gjithë Ballkanin Perëndimor gjatë krizës. Kur duhej më shumë, rajoni ndërhyri dhe dha rezultat", tregon RCC.
Meqenëse disa nga qëllimet që CRM ka janë pikat e përbashkëta të kalimit kufitar dhe zbatimi i shpejtë i programeve të lehtësimit të tregtisë, krijimi i një tregu rajonal të tregtisë elektronike, zhvillimi i industrisë rajonale të automobilave dhe agro-ushqimore është planifikuar gjithashtu nën CRM, së bashku me promovimin e Ballkanit Perëndimor si një destinacion rajonal i turizmit, që pësoi goditjen më të rëndë në pandeminë COVID-19.
“E fundit por jo më pak e rëndësishmja, lëvizja e lirë e njerëzve me letërnjoftime është një parakusht tjetër i rëndësishëm për një Treg të Përbashkët Rajonal funksional. Rajoni është në procesin e fillimit të negociatave për një Marrëveshje Rajonale për Lirinë e Lëvizjes dhe Qëndrimit, së bashku me Marrëveshjen për Njohjen e Kualifikimeve Profesionale, dhe Marrëveshjen për Njohjen e Kualifikimeve Akademike për të cilat puna përgatitore tashmë ka filluar si pjesë e ARM-së. Ne duam të shohim më shumë mundësi në rajon për njerëzit tanë dhe shohim angazhimin e qeverive të Ballkanit Perëndimor për ta bërë këtë”, deklaron RCC.
CRM në raport me “mini-Shengen”?
RCC shpjegon se të gjitha iniciativat në pronësi rajonale që synojnë avancimin e bashkëpunimit rajonal dhe përmirësimin e zhvillimit socio-ekonomik në rajon ia vlen t'u kushtohet vëmendje dhe të kërkohet sinergji.
"'Mini-Schengeni solli dinamikë politike, u përqendrua kryesisht në objektivat kryesorë të REA dhe propozoi disa ndërhyrje praktike në disa prej ekonomive të Ballkanit Perëndimor që tani janë plotësisht të integruara në CRM", shpjegon RCC.
CRM riorganizon dhe integron të gjitha axhendat që ishin pjesë e iniciativës "mini-Shengen". Natyrisht, CRM është shumë më e gjerë dhe iniciativë që përfshin, duke shtjelluar shumë fusha të tjera si transformimi dixhital, industria dhe inovacioni, masat e drejtuara nga sektori privat me një qasje sektoriale në zinxhirët rajonalë etj.
Meqenëse është një iniciativë gjithëpërfshirëse, ekspertët po sugjerojnë që Ballkani Perëndimor 6 duhet ta drejtojë energjinë në atë që është rënë dakord në Sofje.
“Është një angazhim që e kanë marrë të gjitha qeveritë e Ballkanit Perëndimor, dhe që do të shërbejë si pikë referimi për matjen e përkushtimit të tyre të ndershëm në bashkëpunimin rajonal dhe besueshmërinë e tyre. Është gjithashtu një shans për rajonin të provojë aftësinë e tij për të dhënë disa lajme pozitive", thekson Srđan Majstorović, duke shtuar se t’u provosh skeptikëve që e kishin gabim është mënyra më e mirë për të treguar pjekurinë e rajonit dhe për ta paraqitur atë si pjesë konstruktive e BE-së në të ardhmen.
Cila është rezultati përfundimtar për "mini-Shengen"?
Duke marrë në konsideratë të gjitha këto - mungesën e pjesëmarrjes së të gjitha vendeve të rajonit, arritjet dhe domosdoshmërinë e tij, si dhe qëllimet dhe struktura e qartë, mund të perceptohet se "mini-Shengen" u përdor vetëm si një marifet politik.
"Ne mund të spekulojmë nëse ky ishte një" marifet politik "i leverdisshëm ose jo. Por në realitet, për fat të keq, e gjithë ideja nuk ka fituar shumë mbështetje në terren. Ishte e qartë se ata që e filluan atë nuk arritën të komunikonin qartë idetë dhe synimet e tij”, thotë Majstorović.
Ai shpjegon se iniciativa nuk u kuptua në rajon, si dhe nga BE-ja dhe shtetet anëtare të saj.
“Një nga mësimet kryesore që mund të nxjerrim nga kjo është që Ballkani Perëndimor duhet të ndalojë së imituari BE-në. Përkundrazi, është koha për të provuar të jesh origjinal dhe duke respektuar rregullat dhe standardet e BE-së të krijosh një imazh të ri të Ballkanit ose histori të reja ballkanike", vëren Majstorović.
Ai beson se zbatimi i planeve për krijimin e CRM është një shans për të provuar besueshmërinë e rajoneve dhe për të kërkuar më shumë besueshmëri nga BE në këmbim, por paralajmëron se krijimi i CRM nuk do të jetë një punë e lehtë.
"Koordinimi dhe mbështetja e RCC nga shoqëria civile nuk do të mjaftojë nëse qeveritë nuk marrin përgjegjësi dhe tregojnë vullnet politik për të zbatuar ndryshimet e nevojshme", thotë ai.
Në fund, Majstorović shpjegon se kjo kërkon zgjidhjen e çështjeve dypalëshe për të hequr çdo pengesë për qytetarët për të lëvizur dhe punuar lirshëm mbi një bazë të barabartë në ndonjë nga vendet e Ballkanit Perëndimor.
“Shoqëria civile në rajon mund të ndihmojë në arritjen e këtij qëllimi. Por qeveritë po mbajnë përgjegjësinë përfundimtare dhe ata duhet të zgjedhin nëse do të mbeten të mbërthyer para pasqyrës së historisë apo të shohin rrugën përpara", përfundon Majstorović.
European Western Balkans / Përktheu: Gazmira Sokoli /
Add new comment