Gjuha e Mujit

Postuar në 31 Gusht, 2011 05:26
Ardian Vehbiu

Çfarë gjuhe fliste Muji i Ciklit të Kreshnikëve?

Pyetja në vetvete tingëllon absurde, meqë Muji si personazh i Ciklit të Kreshnikëve në versionin shqip, nuk mund të flasë veçse shqip.

Nga ana tjetër, dinamikat narrative të Ciklit zhvillohen gjithnjë si ballafaqime mes turqve (Mujit, Halilit dhe çetës së tyre) dhe kaurëve (shkjave, njerëzve të Kralit). Me të drejtë është vënë në dukje nga disa studiues, se fjala turk, në këtë kontekst, i referohet fesë myslimane të Mujit me shokë, jo etnisë ose kombësisë së tyre.

Kështu, kur Jevrenija shkije i thotë të jëmës se i pëlqen “Sokole Halili”:

E ama ngjat m’i ka qillue,
nji shplakë ftyrës çikës ia ka dhanë
Dashtni n’turk tha, qysh me m’xanë,
fesë e fisit marre me na i lanë?

Siç e vëren Lambertz-i duke analizuar pikërisht këtë pasazh, koncepti i kombit është krejt i panjohur [për Ciklin].

Nga ana tjetër, te Muji e Behuri, Muji i flet kalit të vet turqisht:

turçe gjogut po i bërtet

[Përkundrazi, Halili i flet gjogut të vet shqip (te Halili merr gjakun e Mujit):

Edhe shqyp ai gjogut m’i ka britë

Lambertz-i vëren se vargu i mësipërm ka kuptim vetëm në kontekstin ku Halili u ka folur më parë shkjeve; me fjalë të tjera, ai u ka folur atyre serbisht, ndërsa gjogut të vet ia kthen në shqipe.]

Turqisht u flet Muji zanave edhe te Deka e Halilit:

Zadrani Mujin e ka rrxue
Edhe Muja Zadranit po i thotë:
- Tri fjalë turçe a po m’len me i thanë?

Edhe djali i Mujit, Omeri, i flet turqisht kalit të vet, siç duket nga ky pasazh nga Omeri prej Mujit:

Kur ka marrë djali n’gjog me hypë
n’vithe t’gjogut s’und i ka mrri
e turqisht gjogut i ka britë:
- Në t’thaçin gjok, si t’kanë thanë,
n’dyu gjuj ti për me ra,
n’vithe tua un për me hypë.

Këtë të dhënë, nga universi narrativ i Ciklit, Lambertz-i e shpjegon si rezultat të një keqinterpretimi, nga ana e rapsodëve sllavë, të gjuhës së huaj që flet myslimani, ose “turku” (në kuptimin e përkatësisë fetare, jo kombëtare); dhe se turçe, në këtë rast, nuk do të thotë turqishte, por gjuhë që flet myslimani në përgjithësi.

Ky shpjegim i Lambertz-it do të qëndronte, me kusht që të pranonim se këngët e Ciklit shqip janë përkthime të versioneve sllave; gjë që fokloristët dhe etnologët në Shqipëri e kanë kundërshtuar me të madhe.

Nga ana e vet, albanologu Robert Elsie me të drejtë e shpjegon emrin Gjeto Basho Muji si  Ĉetobaša Mujo, ose “Mujo kreu i çetës ose kapobanda”, në serbishte); madje përsiat se ky mund të ketë qenë personazh historik, i përmendur në një dokument gjermanisht të shekullit XVIII, ku thuhet:

Von Gross Kladuscha, da am maisten tschettiert würdet: der Haram-Bassa Mustaffa, dess Hernizo Brueder, sonsten Khasslitschitsch Musstaffa genandt.

(“Nga Kladusha e madhe, ku mbizotërojnë çetat, Mustafa Harambashi dhe vëllai i tij Hrnjico, i njohur ndryshe edhe si Mustafa Hasliçiç”). Të kihet parasysh se Mujo është shkurtim (hipokoristik) i njohur i emrit Mustafa, ndërsa Harambash ka kuptimin “kapedan i kaçakëve” (gjermanisht: Räuberhauptmann).

Sikurse Gjergj Elez Alia, gjithnjë sipas Elsie-t, përkon me sllavo-boshnjakun Alija Djerzelez dhe turkun Gürz Ilyas.

Në rastin e Gjeto Basho Mujit, sikurse në rastin e Gjergj Elez Alisë, do vërejtur struktura tripjesëshe e emrit – që për Mujin është paretimologjike, sa kohë që Gjeto Basho është një shtrembërim i “çetobashit” boshnjak, dhe vetë Muji, në ndonjë këngë të Ciklit quhet Qeto ose Çeto Bashe Muji (p.sh. te Deka e Halilit, e botuar në Leka, në 1932).

Sipas Çabejt dhe autorëve të tjerë struktura tripjesëshe e emrit është tipike për shqiptarët e trevave veriore, myslimanë dhe katolikë (Dedë Gjo Luli) dhe dikur edhe jugore (në Labëri dhe në zonën e Bregut: Zenel Gjoleka nga Zenel Gjon Leka; Koço Gjipali nga Kiço Gjin Pali, pa përmendur pastaj Gjin Bua Shpatën nga Mesjeta), dhe mund të interpretohet si element arbëror arkaik në cikël.

Për t’u përmendur është edhe Arnaut Osmani, personazh që del edhe në ciklin serb edhe në ciklin shqiptar (disa herë në këtë të fundit) dhe që, me emrin që ka, nuk është se e konfirmon gjë përkatësinë etnike shqiptare të agallarëve të tjerë të Mujit; meqë në një mjedis etnikisht “arnaut”, nuk ka shumë kuptim ta quash dikë Arnaut.

Punët ngatërrohen edhe më, kur dëgjojmë historinë e këtij personazhi, siç ia tregon ky vëllait të vet të cilin s’e ka njohur ende (te Arnaut Osmani e Hyso Radoica):

Atherë foli Arnaut Osmani:
- Fisin tem djalë po ta kallxoj,
Se prej Zaharës vetë jam,
unë jam kenë i grues së vejë,
zenjine nana â kenë,
gjysën e shehrit të veten e ka pasë;
kur Muji në Zaharë ka ra,
luftë të madhe Muji ka ba
edhe të tanë shehrin e dogj
e n’oborr të kishës Muji më ka gjetë,
në bukuri Muji m’ka lakmue,
para vedit n’shalë më ka marrë
e n’Jutbinë Muji më ka çue…

Më pas e merr fjalën Hysoja, për të treguar se edhe ai ishte prej Zaharës, i grues së vejë dhe se Muji ia pati marrë rob vllanë e vogël dhe se nana e tij i kish marrë borxh krajlit e s’ia kish shlyer dot, prandaj ishte detyruar t’ia jepte peng të birin e vetëm që i kish mbetur, Hyson.

Lambertz-i vëren, me këtë rast, se Arnaut Osmani kish lindur sllav, dhe kishte marrë emrin Arnaut vetëm pasi ishte bërë mysliman, duke marrë edhe mbiemrin “Osmani”. Në Cikël, ai njihet (sipas Lambertz-it, por jo Skendi-t) edhe si Dizdar Osman Aga – në turqishte dizdar është komandanti i kështjellës (italisht castellano), ose si Temkoviq Osmani. Lambertz-i shënon edhe se emri i tij fillestar, ose serb i krishterë, ishte Tanak.

Nga ana tjetër, Hyso (vëllai i humbur i Arnautit) mua s’më tingëllon si emër sllavi të krishterë; dhe ndoshta Lambertz-i e merr me mend origjinën e krishterë të Arnaut Osmanit në bazë të këtyre fakteve: që Muji e gjen atë në oborr të kishës; që ai ishte nga Zahara (Zara), qytet i krishterë në Dalmaci (po ajo Zarë që do të priste, pak më vonë, një koloni të vogël arbëreshësh nga zona e Shkodrës); dhe që Hysoja vetë ishte oborrtar i krajlit.

Të tërheq vëmendjen në vargjet e mësipërme që Muji e gjen Arnaut Osmanin “në oborr të kishës”: kjo mund të interpretohet edhe si metaforë për konvertimin e fëmijës nga të krishterë në mysliman. E habitshme është edhe arsyeja pse Muji e merr këtë fëmijë me vete: jo sepse i vjen keq për të, as sepse i duhet për ta rritur si skllav ose si oborrtar ose për çfarëdo shërbimi tjetër, por sepse “n’bukuri e ka lakmue.”

Si virtyt i pamjes, bukuria nuk ndahet nga lakmia, brenda etosit të Ciklit.

Në një këngë tjetër (Muji e Jevrenia), Arnaut Osmani u thotë agallarëve të tjerë se “un meshë mirë dij me çue”; edhe pse i rrëmbyer i vogël prej fisit të vet sllav të krishterë, ky “shqiptar” i adoptuar i mban mend disa gjëra nga fëminia dhe e kapërcen me sukses provën e qiririt (duke e prerë qiririn mes për mes me shpatë, pa e fikur), e cila duhej të tregonte nëse ky ishte vërtet i krishterë apo jo – të jetë kjo jehonë, sado e ndërmjetësuar, e laramanisë së disa shqiptarëve?

Po çfarë gjuhe fliste, pra, Muji i Ciklit të Kreshnikëve shqip, sa kohë që asgjëkundi nuk pohohet, në tekstet ekzistuese, se fliste shqip?

[Lambertz-i përmend një variant minor kënge ku rapsodi shqiptar e ndërron fjalën turçe me fjalën shqip, pasi e kupton kontradiktën midis heroit të një kënge shqip dhe faktit që ai flet turçe ; por nuk ka dyshim se varianti me turçe është autentik.]

Nëse Cikli në versionin shqip nuk është doemos përkthim i versionit sllav, atëherë do të pranojmë se, të paktën në disa prej këngëve, Muji trajtohet si “turk” jo vetëm nga feja, por edhe nga gjuha që flet; ndoshta ngaqë, për mendësinë e një rapsodi mysliman të periudhës osmane, atributi i të qenit “turk” jo vetëm në fé por edhe në gjuhë, do t’ia ngrinte vlerat heroit, sidomos në luftë me shkjaun kaur.

Një shpjegim tjetër do të ishte edhe se Muji e përdorte turqishten si lingua franca, kur komunikonte me shkjaun e krishterë, edhe pse kjo duket si e pabesueshme, në kushtet e kontakteve të përditshme që kishin me shkjaun kreshnikët e Ciklit.

Përndryshe, do t’i besojmë versionit të Lambertz-it, se fjala turçe i referohet çfarëdo gjuhe që fliste një “turk” ose një person i fesë myslimane, nga pikëpamja specifike e kallëzimtarit serb-boshnjak të eposit.

Bibliografi

1. Lambertz, M., Die Volksepik der Albaner, Halle (Saale) M. Niemeyer, 1958.

2. Elsie, R. Some Observations on Albanian and Bosnian Epic Traditions. Paper given at the international Albanological conference: “50 Jahre Albanologie an der LMU München,” Wessobrunn, Germany, 23-25 June 2011.

Marrë nga Peizazhe të Fjalës

Comments

Submitted by cuja (not verified) on

<p>Miredita Z. Vehbiu,</p><p>megjithe perpjekjen tuaj per te shpjeguar disa ceshtje interesante te gjuhes (dhe indirekti etnise-origjines) shqipe mendoj se eshte me e nevojshme qe kush ndihet shqiptar ne sensin qe shpirti i tij e ndjen te tille vetveten te shprehe dhe te kuptoje qe nuk i nevojitet nje justifikim shkencor per t&#39;u distancuar nga problemet e kohes se sotme mbi &quot;shqiptarizimin&quot;. Psh. une jam nje produkt i politikave antifetare te Enver Hoxhes, dmth. jam nga babai ortodoks dhe nga mamaja musulmane. Jam rritur me me shume ndikim ne gjuhen e perditshme nga turqishtja sesa nga serbishtja apo greqishtja (meqenese ka akoma ne qarkullim budallenj qe barazvlejne ortodoksine me greket apo serbet). Jam rritur ne Laprake te Tiranes dhe kam bredhur rreth 11 vjet ne Europe. Jam perseri ne Shqiperi ku dhe punoj dhe jetoj. Ndjehem tejmase me shume shqiptar sesa Sali Berisha i cili si malesor nga Vicidoli mund te mendohet se eshte ndonje kaliber i vecante i shqiptarllekut. Hidherohem dhe revoltohem cdo here qe degjoj lajmet mbi &quot;shitjet&quot; qe ai apo qeveria e tij na bejne ne forme te perditshme tek te huajt. Ndjehem edhe shume me shqiptar sesa Myftiu i Kosoves apo te tjere kosovare te cilet mund te mburren me bemat e tyre ne rradhet e UCK-se. I ftoj te marrin pushken dhe t&#39;i shtijne ndonje turku qe po kalon per pushtim - me fal, desha te thoja administrim - atje nga tokat kosovare. Apo valle lufta e tyre kundrejt serbeve ishte nje lufte jihadiste (dmth. thjesht fetare)? Me pelqen te haj mish si te jete dhe jo detyrimisht halal; gjithashtu shtoj se nuk kam vene ndonjehere kembe per festa ortodokse ne kishe ne Tirane. Nuk festoj bajramin po as krishtlindjen. Dhe mbi te gjitha kam pershtypjen se kam pafund shok apo te njohur ne Tirane e gjetke per te cilet vlen pak a shume e njejta gje. Keshtu qe&nbsp; them se eshte e nevojshme dhe urgjente qe cilido ndjehet shqiptare ne sensin qe ketu i pelqen te jetoje dhe ketu i shijon jeta (bashke me vuajtjet) le te shprehet forte qe eshte shqiptar per keto arsye qe thame. Me lejo te shtoj qe e folura e Mucit apo Halilit me len indiferent. Kur isha i vogel shikoja filmat ne gjuhe te huaj dhe me pelqente shume teksti ne italisht i Duck Tales (film anglez) apo ai i Ispettore Gadget, ashtu si edhe plot te tjere me vone ne anglisht. Ca kohe me pelqente te shikoja lajmet ne frengjisht tek TF1 (i lodhur nga TopNews). Tani o me thuaj qe jam nje qenie pa identitet dhe qe nuk meritoj te jetoj prane jush, ose atehere jam shqiptar dhe s&#39;me behet vone fare se c&#39;mendim mund te kete ndonje pro-serb, pro-turk, pro-grek qe ka autorizim dhe license per percaktim identiteti dhe etnie.</p><p>Me respekt,</p><p>Cuja nga Lapraka.</p>

Submitted by Gjeto (not verified) on

<p>Punet me veten zgjidhi privatisht Cuje, po mos na rrefe pallavra qe u njeke me shqiptar se Myftiu i Kosoves dhe te tjere kosovare qe kane luftuar per UCK-ne, vetem pse ti mendoke se ata duhet t&#39;i shtijne turkut. O shok, po turku nuk eshte pushtues, bile eshte clirues se eshte NATO dhe ka cliruar Kosoven nen flamurin e aleances. Pse u dashka t&#39;i shtish dikujt per te provuar qe je shqiptar. Ti kujt i ke shtire qe je me shqiptar se UCK-ja qe ka luftuar me serbin? Na e thuaj ke ke vrare te nisim hetimet.</p><p>Vertet nuk e di qe lufta e UCK-ka qene lufe kunder nje pushtuesi? Po qe xhihadi lufte kunder pushtuesit, xhihad ka qene.</p><p>Kur shfryni ju anti-kosovaret, era e hudhres del nga ekrani.</p><p>&nbsp;</p>

Submitted by Gjeto (not verified) on

<p>Punet me veten zgjidhi privatisht Cuje, po mos na rrefe pallavra qe u njeke me shqiptar se Myftiu i Kosoves dhe te tjere kosovare qe kane luftuar per UCK-ne, vetem pse ti mendoke se ata duhet t&#39;i shtijne turkut. O shok, po turku nuk eshte pushtues, bile eshte clirues se eshte NATO dhe ka cliruar Kosoven nen flamurin e aleances. Pse u dashka t&#39;i shtish dikujt per te provuar qe je shqiptar. Ti kujt i ke shtire qe je me shqiptar se UCK-ja qe ka luftuar me serbin? Na e thuaj ke ke vrare te nisim hetimet.</p><p>Vertet nuk e di qe lufta e UCK-ka qene lufe kunder nje pushtuesi? Po qe xhihadi lufte kunder pushtuesit, xhihad ka qene.</p><p>Kur shfryni ju anti-kosovaret, era e hudhres del nga ekrani.</p><p>&nbsp;</p>

Submitted by cuja (not verified) on

<p>Lexo siper se komentuesi tjeter ta ka thene mire. A t&#39;i ndryshojme edhe pjeset qe flasin per Milloshevicin sepse edhe ai administrator i provinces autonome Kosovare brenda Jugosllavise ishte (i lutem lexuesve te tjere me te zgjuar te kuptojne ironine dhe humorin ketu)? Une jam i mendimit qe per aq kohe qe UCK s&#39;vret ca turq ajo s&#39;mund te quhet force clirimtare? Pastaj, nqs. ti ke preference per pushtuesin mjaftom ta thuash. Ja psh. mund te thuash qe pushtuesin turk e kam xhan sepse na bashkon feja. Ketu s&#39;ka asgje te keqe. Thjesht po mendoj se kur do te dale kablli&nbsp; i rradhes i ambasadorit amerikan ne Kosove ku te pershkruhet zhgenjimi i tij per perpjekjet amerikane per te modernizuar nje vend mesjetar dhe musulman. Sidomos pjesa e endrrave te tyre per ndoshta nje dite ta shikojne ne BE. Por po te kemi parasysh luften e Sarkozy kundra hyrjes se Turqi-se ne BE, mendo se c&#39;e pret Republiken Musulmane Kosovare (prape i lutem lexuesve te tjere te mos e marrin cdo gje te thene ketu per te vertete, e kam vecse me kete xhihadistin). Sa per Myftiun e Kosoves qe cke me te qe jam me shqiptar se ai, sepse une i kam shume qejf filmat te zhanrit kriminalistik si me poshte:</p><p>Die Hard 1,2,3,4 me Bruce Willis (a thua te jete katolik apo ortodoks)</p><p>Blood Sport, KickBoxer me Van Damme (nuk me duket si musulman)</p><p>Conad 1,2, True Lies, Terminator 1,2,3,4 te Arnold-it (ky kusar Austrie, kjo Austria na i prishi shume punet para 5 shekujve sepse s&#39;e la turkun te pushtoje Europen)</p><p>Ai myftiu kishte ankesa edhe per filmat pornografike, por mua s&#39;me le babi t&#39;i shoh, keshtu qe ia pasoj artikullin ndonje komentuesi me guximtar se une.</p><p>Cuja.</p>

Submitted by Gjeto (not verified) on

<p>Cuja</p><p>qe kur thua &quot;musulman&quot; e kuptoj se te kam marre me shume seriozisht se c&#39;duhet.</p><p>Gjysherit e ushtareve te UCK-se e kane treguar veten me Perandorine Osmane, jane vrare e jane prere ne kryengritje kunder sulltanit. Nuk ka nevoje te vrase UCK-ja turq, se Turqia eshte ne NATO. Jo vetem qe eshte turp te vrasesh clirimtaret e aleatet, por po i vrane, i djeg NATO .&nbsp;</p><p>Tani pak histori. Osmanet ia moren Kosoven Mbreterise Serbe, nuk ia moren Ahmet Zogut, as Enverit. Ne kohen kur e pushtuan osmanet Kosoven, askush nuk di ta thote sa ishin shqiptare, sa serbe e sa vllehe ne ato toka. Eshte shume kollaj te flasim pas 600 vjetesh.</p><p>Kurse Turqia nuk eshte shtet pushtues sot, sigurisht, por as dje. Turqia nuk ka pushtuar asnje dite tokat shqiptare, pasi Turqia eshte themeluar pas shtetit shqiptar. Ataturku e perzuri sulltanin, shpalli republiken me emrin Turqi, dhe shfuqizoi perandorine e deres osmane, e cila ishte nje shtet i kontrolluar nga nje dinasti jokombetare, ku sulltanet kane pasur nena greke, serbe, ruse, shqiptare, ukrainase, italiane per shekuj me rradhe. Shteti turk ka emer tjeter, kufinj te tjere, kryeqytet tjeter, sistem tjeter, gjuhe tjeter nga Perendoria Osmane. Shihi lajmet pak me shpesh</p><p>Te ngaterrosh Turqine me Perandorine Osmane eshte si te ngaterrosh Perandorine Romake me Italine. Perandoria Romake ka pasur perandore ilire dhe Perandoria Osmane ka pasur te pakten 35 kryeministra qe flisnin shqip. Tani shko e thuji ti Italise: ju me keni pushtuar kaq e aq shekuj dhe perandori qe me pushtoi, ishte paraardhes imi. Shko dhe thuaji nje turku sot ti qe shteti yt, i drejtuar nga nje paraardhes imi me ka pushtuar,&nbsp; dhe qeveritaret lokale turq ishin Ali Pasha, Toptani&nbsp; dhe Bushatllinjte.</p><p>Sa per Turqine qe do te hyje ne Europe, e po i digjet zemra te paguaje borxhet e Greqise dhe te paguaje me rinine e vet pensionet e nje kontinenti qe po plaket, kete barcalete tregoje vend tjeter. Erdogani e perdori bllofin e hyrjes ne Europe per lufte te brendshme politike, qe te dobesonte gjeneralet, dhe kete e ka ditur i madh e i vogel.&nbsp; Edhe Sarkozia e di, po edhe ai do te beje pak politike te brendshme me friken nga Turqia, te marre votat e nacionalisteve dhe racisteve.</p><p>Mos i beso gjithe filmat qe sheh Cuja.</p>

Submitted by cuja (not verified) on

<p>&nbsp;Gjeto,</p><p>po te duash mund te luajme me lojra fjalesh sa te duash. Une zgjuar jam.&nbsp; Po i marr me rradhe temat e tua:</p><p>1. Musulman nuk eshte fjale e ndaluar. Keshtu qe e perdor sa te dua.</p><p>2. Turqia eshte ne Nato por kjo s&#39;do te thote qe ata liruan Kosoven. Perkundrazi asnje ushtar turk s&#39;morri pjese dhe te gjithe e dine se po te mos kishte qene per USA, Kosova sot do te fliste serbisht (megjithese per t&#39;u habitur, me serbet per momentin i kane marredheniet financiare tull fare).</p><p>3.Ne kohen kur osmanet pushtuan Kosoven, Kosova ishte toke shqiptare. Mund te vazhdosh te thuash cfare te duash per te mbrojtur kombin tend - islamin - por kjo eshte e verteta. Dhe ne te njejten kohe edhe pjesa tjeter e Shqiperise u pushtua nga Turku, dhe perfunduam me keq se Europa pas pushtimit barbar. Te pakten barbaret i kishin fete dhe zakonet e tyre me liberale. Ne pushtimin barbar te Romes, feja ngeli e njejta: krishterizmi.</p><p>4.Kur themi Turqi kemi ndermend perandorine osmane. Nqs. per ty eshte ndryshe s&#39;eshte problemi im. Dil be nje xhiro verdalle neper Tirane (jo tek xhamia e Rruges Kavajes dhe jo tek dyqanet e AlbTelecom) dhe informohu.</p><p>5.Te krahasosh Perandorine Romake me ate Osmane do te thote qe je aq i prapambetur ne shkallen boterore te prapambejtjes sa qe une s&#39;te bej dot derman (ehh keto fjalet turke qe s&#39;po i shqis dot).</p><p>Dhe me ne fund komenti im. U perpoqa ne komentin e meparshem te tregoja qarte ku ishte humori. Por nje pasoje e Turqise Osmane eshte edhe heqja e humorit. Mjafton te shikosh Portokalline te djelave per ta kuptuar. Ki parasysh qe ne 1100-1300 Bagdadi ishte nje prej qendrave me te kulturuara dhe te perparuara ne nivel bote. Pastaj ju tek ca tipave si ti te rilexonin Kuranin dhe vendosen qe bota duhej ndryshuar. Dhe per fatkeq ne vuajme pasojat e tyre me 2011. Per ta mbyllur po kopjoj disa versa te pornografit ( nuk e them une por myftiu) te madh musulman te 1100 Omar Khajam:</p><p>Natën kur flinja, më tha shpirti: &quot;Pi!<br />Në gjumë dhe në Varr s&#39;ka lumëri;<br />Ngrehu! Sa rron, zbras Kupa dhe puth Çupa;<br />Ke shekuj që të flesh në qetësi&quot;.</p><p>Ja, Mars&#39;i ri dëshirat na valon,<br />Çdo shpirt i mënçur në Gërmadhën shkon<br />Ku dor&#39; e Moisiut zbardh nga degët<br />Dhe frym&#39; e Krishtit tokën gjelbëron.</p><p>(Ky Omar duhet te kete qene edhe cifut)</p><p>Bilbili nëpër kopshtet në Prënverë<br />Sheh Lilin Kup&#39; e Trëndafilin Verë<br />Dhe thotë: &quot;Puthuni e pihuni!<br />S&#39;e gjeni këtë ditë tjatër herë.&quot;</p><p>Tufani kopshtin kur ma çkatërron<br />Dhe Rrot&#39; e Fatit shpresat m&#39;i dërrmon,<br />Pështillem si burbuq&#39; i Trëndafilit,<br />Po zemra gjak përbrenda më pikon.</p><p><br />U dogja dhe u përvëlova: Verë!<br />Nga vrer&#39;i lotëve u shova: Verë!<br />Në Qelq rubin, e Dashur, dhe Llautën<br />Dhe nga ky zjarr shpëtova: Verë!</p><p>Me Ver&#39; e Vajza, me Llaut&#39; e Valle,<br />Me Fyell e me Këngë po s&#39;u çmalle,<br />Jeta s&#39;vlen hiç: Se pa këto nuk është<br />Veç pemë helmi, pus e tym vërdalle.</p><p>Nga njëra dorë Trëndafil e Grua,<br />Nga dora tjatër patsha Rrush e krua:<br />&quot;Zotit - po thon&#39; - i ardhtë keq për mua!&quot;<br />Po as m&#39;a fal pendimin, as ia dua.</p><p>Një Engjëll më tërhiqte në Xhami,<br />Një Djall po më zvarrniste në Dolli;<br />Po Ver&#39; e kuqe e fitoi davanë:<br />Gërshet këtej - edhe andej Hardhi.</p><p>Te Shpell&#39; e Verës kemi hedhur mendjen,<br />Dehemi, puthim për të mbledhur mendjen:<br />C&#39;pyet? Gjykim e tru na kanë rrjedhur,<br />Se Vajzat na e kanë vjedhur mendjen.</p><p>&quot;Pse s&#39;pi më pak?&quot; më thonë njerëzia,<br />&quot;Për ç&#39;arësye s&#39;ka kufi Dollia?&quot;<br />Një: Faq&#39;e Vajzës; dy: Rubin&#39;i Verës,<br />Ja shkaqe si kristal nga qartësia.</p><p>dhe per ta mbyllur me kaq fundi</p><p>Me Verë, kur t&#39;ap shpirt, kungomëni,<br />Në Verë lamëni, bekomëni,<br />Me fletë Pjergulle pështillmëni,<br />Në kopsht me Këng&#39; e Rrush mbulomëni.<br /><br />Me Pemë, Trëndafij, e me Hardhi<br />Varrin stolismani, qëndismani:<br />Rreth meje buzëqeshur shtrihuni<br />Spërkatmëni me Ver&#39; e pihuni!<br /><br />Që Varri im me Ver&#39; e Rrush të shirë<br />Tym, afshe të lëshojë si një Tirë<br />Sa kur të shkonjë Mysliman&#39; i mirë<br />Si në pusi të dehet i papirë.<br /><br />Dhe kur të shkosh, moj Dor&#39; e këmb&#39; argjënde<br />Për të gostitur miqtë n&#39;ato vënde,<br />Ku pinim bashkë, e t&#39;arrish ku rri,<br />Mos psherëti! - po zbrasmë Kupën tënde.<br /><br />Dhe kur të shuhem nënë Dhe të zi<br />Dhe kur të bëhem prapë Balt&#39; e Hi,<br />Mbrumëni Poçe, mbushmëni Dolli -<br />Dhe shihni po s&#39;u ngjalla përsëri!</p><p>Ah sikur kosovaret e Fushe Kosoves me 1389 te kishin lexuar keto vargje.</p>

Submitted by Gjeto (not verified) on

<p>Cuja</p><p>&nbsp;</p><p>te kerkoj falje. Me ke futur ne dyshime per veten, ajm bere lemsh dhe ka shume mundesi qe ne oret ne vijim te marr ca vendime te rendesishme per te ardhmen time.</p><p>Ma bere mishin kokerr me kete:</p><p>&quot;Rreth meje buzëqeshur shtrihuni<br />Spërkatmëni me Ver&#39; e pihuni! &quot;</p><p>Po pastaj e lexova mire, ishte vetem &quot;shtrihuni&quot; dhe &quot;pihuni&quot; dhe nuk perfundonte ashtu si e lexova ne fillim. Mu ul kokrra direkt.</p><p>&nbsp;</p>

Submitted by tani (pseudonim) (not verified) on

<p><strong>Ne kohen kur e pushtuan osmanet Kosoven, askush nuk di ta thote sa ishin shqiptare, sa serbe e sa vllehe ne ato toka.</strong></p><p>Ore, tashi ndaj mendjen ose ka qenë Kosova tokë Shqiptare ose nuk ka qenë. Ky është argumenti që përdorin Serbët për të thënë se Kosova nuk ka qenë gjithmonë e populluar me Shqiptarë.</p><p>&nbsp;</p><p><strong>&nbsp;Ataturku e perzuri sulltanin, shpalli republiken me emrin Turqi, dhe shfuqizoi perandorine e deres osmane,...</strong></p><p>Po mirë, ne nuk kemi gjë me Turqinë, ne Perandoria Osmane na pushtoi. Po atëhere çfarë kërkojnë sot liderët Turq? Pse i dhemb aq shumë për Perandorinë Osmane, një regjim që vetë e përzunë?&nbsp;</p><p>Apo mos është gjithë kjo rrëmujë vetëm dëshirë e neo-otomanëve si puna e Fetullah Gülen-it ( Lideri i organizatës botërore që ka edhe shkollat turke në Shqipëri) dhe aspak e Turqisë mbështetëse të Ataturkut ?&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>Dhe diçka tjetër, mos e ngatërro Perandorinë Osmane me Islamin. Islami ishte para Perandorisë Osmane, dhe Perandoria Osmane ka vrarë e ka prerë në toka Islame. Shko pyet çfarë mendojnë popujt nga Maroku në Bagdad duke kaluar nga Egjipti e Arabia Saudite për perandorinë Osmane.</p>

Submitted by tani (pseudonim) (not verified) on

<p>Librat e parë shqip me alfabet latin janë botuar në Venedik.</p><p>Po nuk më tregove ndonjë shpjegim për Fetullah Gülenin, apo &quot;Hoxha efendi&quot; si i thërrisni ju osmanllinjt e ri, dhe kapjen që i kanë bërë shtetit turk të sotëm ndjekësit e tij?</p><p>&nbsp;</p>

Submitted by cuja (not verified) on

<p>Gjeto,</p><p>problemi eshte se sa do te perpiqemi te krahasojme pushtimin osman me ndonje pushtim ekuivalent ne europen perendimore, perseri ngelet fakti qe turku ishte dhe mbetet me i prapambeturi, dhe po keshtu na la edhe neve. Gjate nje periudhe 2-3 mije vjecare luftrash neper tere trojet e Euroazise eshte normale qe te kete edhe pushtime, edhe plackitje, edhe gjenocid, edhe vrasje, por edhe ecje perpara, por edhe sjellje te dijeve te reja ne troje te pushtuara. Qofte Aleksandri&nbsp; i Madh, qofte Jul Cesari, qofte Augusti, qofte Konstantini, qofte Attila, qofte Charles Martel, qofte Charlemagnes, qofte Richard the Lionheart, qofte Saladini, qofte Napoleoni, qofte Bismarck, kane kryer nje pjese te mire te akteve te mesiperm. Por nqs. Europa Perendimore arriti te avanconte cdo here mes zjarrit dhe gjakut, ne ndenjem 500 vjet ne vendnumero gjate pushtimit otoman. Por edhe Turqia ndenji ne vendnumero per 5 shekuj. Dhe pas 80 vjetesh shtet laik (te mbajtur me shume perpjekje nga njerez te zgjuar dhe patriote te vertete turq, bashke me ndihmen e ushtrise), na vjen Erdogani me miqte e tij dhe kthen nje fryme islamike fondamentaliste te re. S&#39;mjafton me kaq. S&#39;mjafton me blerjet e perkryera qe ata realizojne ne Ballkan. Por tani duan edhe te na tregojne sesi shkruhet historia. Me vjen keq nqs. ky sit ka lexues musulmane qe mund te ndjehen te ofenduar nga humori apo ngacmimet intelektuale te miat, por do t&#39;i keshilloja me tere shpirt te reflektonin qarte mbi problemet e tyre. Une nuk po i kerkoj te mohojne fene apo te kthehen ne ateiste. Une thjesht po i kerkoj qe te vene kombin para fese. Te mos ta kthejme Shqiperine ne nje vater te re te etheve islamike. Sic e thashe kemi aq probleme dhe halle per te zgjidhur dhe per te cilat mund te diskutonim se bashku, se sa te merremi me origjinen tone ketu. Sic e thote dhe Tani me larte: ne jemi!</p><p>Cuja.</p>

Submitted by Gjeto (not verified) on

<p>Respekte Cuja</p><p>jo se ke ti nevoje, apo se kam une qe te jemi dakord me njeri-tjetrin, por kuptoje se bie dakord me shumicen e atyre qe thua.</p><p>Nuk ka rendesi fare si e mendojme historine apo gjeografine: rendesi ka te mos e kthejme Shqiperine ne vater urrejtjesh, qofshin keto islamike, apo anti-islamike. Nese pranojme si kritere neutrale per komunikim parimet e qyteterimit te sotem (racionalizem, sekularizem, pluralizem) besoj se te gjithe do ta gjeme gjuhen e perbashket perafruese per te diskutuar me kembe ne toke per politike, fe, histori e gjithcka. Nuk eshte e thene te bihet dakord as per te gjitha e as per gjysmat, po e rendesishme eshte te kuptojme se diskutimi i paster as nuk i vret e as nuk i plagos njerezit normale.</p><p>&nbsp;</p><p>Naten e mire</p>

Submitted by tani (pseudonim) (not verified) on

<p>Bravo Cuje!</p><p>Të thuash se Perandoria Osmane thjesht ka qenë administrim, do të thotë se edhe Kosova brenda Serbisë ka qenë thjesht e administruar!</p><p>Autori nuk shprehet qartë as se ku do me dalë e as se si do me dalë.</p><p>Gjithsesi, Muji mund të ketë fol disa gjuhë, por unë jam i mendimit të Lambertz-it se çfarëdo gjuhe që nuk ishte serbo-kroate, në atë kohë,&nbsp;quhej &quot;turçe&quot; nga serbo-kroatët.</p>

Submitted by katarakti (not verified) on

<p>Kur isha i vogel kam pase lexuar librin &quot;Perralla te moçme shqiptare&quot; - shkruar nga Mitrush Kuteli. Fliste pikerisht per Mujin dhe Gjergj Elez Aline. Te ngrinte peshe dhe te bente krenar qe ishe shqiptar. Ndersa kete fare Vehbiu nuk e kuptoj se ku do te dale. Me duket si nje njeri qe hedh gurin dhe fsheh doren. Dhe ka kohe qe merret me sajesa te tilla. Kush e paguan valle dhe per çfare?!</p>

Submitted by Gjeto (not verified) on

<p>Po mire ta zeme se e paguan KGB-ja, ku eshte problemi? Shko tek Valentina Leskaj apo si e ka emrin ajo e KOmuisionit te Verifikimit te Pasurive, se ta thote ajo kush e paguan</p><p>Ti vete ke ndonje argument kunder kesaj qe po thote Ardian Vehbiu? E hedh dot poshte? Nese jo, ik mos harxho territor ketu</p><p>I dashur Mustafa, na i hiq keta qe bejne pyetje hamletiane si ky, se do behen kaq shume e do te te bllokojne kapacitetin e sajtit e do paguash kot leke</p><p>&nbsp;</p>

Submitted by cuja (not verified) on

<p>Aldo,</p><p>le te supozojme per nje moment qe del ne te ardhmen nje studiues i zgjuar shume, i bukur shume, me fakte shume, me pare shume, me &quot;ku e di une se cfare&quot; shume, dhe na thote qe Muji dhe Halili flisnin kinecze (kuptohet ndonje dialekt te vjeter te sajin) le te themi. Atehere i bie qe une apo pasardhesit e mi (shpresoj te kem shume) te fillojne te qajne sepse ju prishen shpresat dhe endrrat per Shqiperine e madhe token e trimit Skenderbe. Kjo situate mua sigurisht qe nuk me pelqen fare. Atehere them, perse valle duhet te shqetesohem per te tilla ngjarje te mundshme (duke para se cndodh sot me censusin mos e quaj shaka), kur me mjafton te jap nje shpjegim si tek komenti i pare se cfare me ben te ndihem shqiptar.</p><p>Ne jemi nje komb shume i habitshem. Prej te pakten qe 1912 bota na njeh ne trojet ku kemi kufirin dhe jemi rehat. Kosova u lirua dhe eshte dhe ajo rehat sepse nje pjese e mire e vendeve te rendesishem e njohin si te tille (shiko edhe sot ministrin e jashtem austriak). Por jo, ne s&#39;rrime dot rehat. Ne do te nisim e te bisedojme per kufirin detar, per censusin e popullsise, per biseda bilaterale me serbet (ne forme sekrete), per takime per korrigjime historike me Turkun, per shkembime informative me Rusine. Asgje me ndonje Francez, Anglez apo Gjerman. Kemi zgjedhur pikerisht ajken e Perendimit per te pasur shkembime.</p><p>Morali qe une deshiroja te kaloja ne komentet e mia eshte qe fale injorances dhe marrezise kolektive qe pershkruan gjakun e shumices prej nesh, ata pak veta qe e mbajne veten per me mire, te fokusohen ne izolimin maksimal te energjive dhe ideve per te hedhur poshte cdo ide qe lehteson qellimet e keqija dhe armiqesore qe permenda me siper.</p><p>&nbsp;</p><p>Cuja.</p>

Submitted by tani (pseudonim) (not verified) on

<p>Siç e thotë Cuja, në hale i qoftë grekut, turkut, serbit e të shitunve te ata, që na çanë trapin tu dash me na nxjerr o grek, o turk, o serb.</p><p>Jam Shqiptar e ashtu jam mirë.</p><p>Nuk du me e ditë as se ça mendon turku e as greku e as serbi. Na kanë vra e na kanë pre e tashi po dunë me na tregu se si të shkrujmë historin ton e si të deklarojmë veten.</p><p>Shqipnia ka pas shumë veta që e dijshin veten të msum e t&#39;shkollum, që e kanë shit vendin e nderin e familjes për nji pension e për nji shpi, por ata jan llumi i vendit dhe llum do ngelen.</p><p>Shqiptarët janë, dhe kte nuk e lun as greku e as serbi e as turku.</p><p>Ne Shqiptarët jemi!&nbsp;</p><p>Jemi, pamvarsisht gjuhës qi ka fol Muji e Halili e pamvarsisht gjuhës që ka shkrujt Sami Frashni.&nbsp;</p><p>Jemi me të metat tona e jemi me hallet e vujtjet tona t&#39;përditshme, por jemi.</p><p>Jemi me toskë e me gegë, me të majtë e të djathtë, me myslimanë e me ortodoksë e me të krishterë e me ateistë.</p><p>Jemi me malokë e me laluc, me mirditorë e me skraparllinj!</p><p>Jemi me hallet që ka ky ven, jemi me qeveritarët tanë të korruptum e me levantinët tanë, por jemi.</p><p>Dhe të qenët tanë nuk e lun as greku e as turku le të bahen toka e qielli bashk!</p><p>&nbsp;</p><p>PS: Pasi vendosëm këto parathënie, mund të studiojmë më të qetë kulturën dhe gjuhën Shqipe. Gjithashtu, mund të kemi mardhënie më të sinqerta me fqinjët tanë, të cilët edhe ata janë dhe nuk i ndryshojmë dot.</p>

Submitted by Pjerin Kodra (not verified) on

<p>Nje gare e turpshme, cili e cili te hedhe me shume balte mbi shqiptarizmin, cili e cili te dale me antishqiptar. Keta jane ata qe gatuajne mediat sot, ata qe gatuajne politiken. Turp! Po sa per shkence, as qe behet fjale, se injoranca e tyre eshte shembullore.</p>

Submitted by ErKo (not verified) on

<p>gjuha mund te jete vetem shqip.</p><p>turqishtja filloi me vone si gjuhe, ne ate ishte gjuhe osmane.</p><p>me termin turk kuptohet feja islame&nbsp; dhe myslimanet ne pergjithesi , jo ne termin etnik.</p><p>popullsi mirefilli turke nuk ka . ne ballkanin perendimor, shqiperi, kosove, mal te zi , serbi, bosnje etj. mudn te kete patur asimilime me ses humti&nbsp; lokale apo ndonje familje tek tuk.&nbsp; nuk ka rekorde historike per popullis turke ne ballkanin perndimor.</p><p>Ne bullgari, rumani , greqi ( traki) ka patur ngulime mirefilli turke-osmane. turqia eshte vete nej melting pot. ka turk bullgar, turk grek, turk shqiptar, turk arab, turk gjeorgjian, tukr ukrainas, turk iranina, turk azerbaixhanas turk-armen turk0-irkane turk &amp; co.&nbsp; se harruam turk-bizantin ( bizant ishte vete melting point i perandorise romake te lindjes )</p><p>Turku mirefilli eshte race mongoloide</p><p>perzierja eshte shqiptaro-sllave ( serbe-kroate boshnjake) qe keta sllave pervec besimit fetar qe i ndan shumica e gjerave te tjera i bashkojne nga ana gjuhesore, etnia, ne pergjithesi.</p><p>pra gjuha ose do te jete sllave ose shqiptare. dhe ne ate rajon aq te perzjere mund jene te dyja bashke.</p><p>fakti eshte qe shqiptaret e veriut me shumti ne sanxhak e kosove , kane marre e kane dhene me shkite (sllavet)&nbsp; per shak se kane jetuar per shekuj fqinj me njeri tjetrin.&nbsp; mazhoranca etnike ne keto zona ka bere shift - levizur disa here sa nga sllavet tek shqiptaret&nbsp; edhe ansjelltas.&nbsp; nje proces shume normal dhe shume jetesor.</p><p>&nbsp;</p>

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.