Polemikë: Puto i përgjigjet Ndrecës
![](https://www.respublica.al/sites/default/files/styles/large/public/2015/07/31/1838_1_3038.jpg?itok=NtBBf5bN)
Ka tërhequr vëmendjen një shkrim i Ardian Ndrecës në Mapo lidhur me librin Diktatorë e Kuislingë të Arben Putos, dhe sot, po në Mapo, ish një përgjigje e shkurtër e autorit të librit. Po i publikojmë të dyja, duke filluar me përgjigjen e shkurtër të Putos.
Arben Puto
(Reagim ndaj artikullit të Ardian Ndrecës, botuar në gazetën MAPO në datat 15 dhe16 shkurt)
Unë e dëgjoj për herë të parë këtë emër. Më thonë se nuk është historian. Atëherë e ka aq më të lehtë të më bëjë humbës të historisë dhe të më ngelë në klasë. A ka lexuar ndonjë libër tjetër nga librat e mi, veç këtij?
Nga leximi i shkrimit kuptohet se është intelektual, publicist, por është një intelektual i profilit të ulët. Artikulli nuk është kritik. Kritika është një gjë normale. Ai nuk kritikon. Ai shfren urrejtje, fyen, poshtëron, ai është i hidhur, halucinant. Nuk duhet të marrë pozën e një autoriteti në fushën e historisë. Është vetëm një diletant që hyn nga dera e prapme në histori. Nuk ka haber nga normat më elementare të historiografisë. Nuk i njeh burimet kryesore të ngjarjeve të periudhës dhe injorancën e shet për erudicion. Nuk i pëlqen ditari i Cianos, se është “fashist”; as “Tomorri”, se është gazetë.
Herë-herë nuk bën kritikën e librit, del krejt jashtë temës dhe bën digresione në politikën e madhe në Europë dhe në botë: Stalin, Molotov, Ribbentrop, Leon Blum, deri te japonezi Matsuaka.
Artikulli ka vetëm një kuptim: autori nuk më fal që libri denoncon kolaboracionizmin. Nuk i fsheh simpatitë, jo vetëm për kuislingët që dhurojnë hektarë toke shqiptare (Sh. Verlaci), por edhe për Mussolinin e Hitlerin, që “admiroheshin” për qëndrimin antibolshevik.
Se çfarë konceptesh ka ky intelektual, del edhe kur flet për angazhimin tim në fushën e të drejtave të njeriut. Nuk është “konvertim”; asnjëherë nuk jam penduar për zgjedhjet që kam bërë që në rini. Të rinjtë ishin për një Shqipëri të pavarur, të përparuara dhe për një shoqëri të drejtë. Të drejtat e njeriut janë një pjesë e pandarë e shoqërisë së drejtë. Bëra thirrje për vendosjen e pluralizmit dhe për lirimin e të gjithë të burgosurve dhe të internuarve politikë. Ai përflet veçanërisht mbrojtjen e të drejtave të atyre që ai quan me përçmim “grekofonë”.
Artikullshkruesi është antikomunist, por jo edhe antifashist. Është avokat i kolaboracionizmit. Kolaboracionistët dhe kuislingët kanë dalë përpara gjyqit të historisë dhe nuk do të rehabilitohen kurrë.
Historinë e atyre viteve e bëri Lëvizja e Rezistencës, Lufta Nacionalçlirimtare, që e shpëtoi Shqipërinë nga një copëtim i dytë me Jugun në dorë të Greqisë.
Le të vazhdojë me monolog.
Lufta e humbun e Arben Putos me historinë (II)
Ardian Ndreca
Vitin e fundit disa gazetarë kanë botue libra me karakter historik dhe prej atyne që un kam lexue veçoj atë të Ilir Ikonomit kushtue Faik Konicës, libër i shkruem me kulturë, me stil tregimtar të pëlqyeshëm, i mbështetun në fakte dhe pa gjykime emocionale. Para pak kohësh doli në qarkullim nji libër i autorit Arben Puto me titull “Lufta italo-greke.
Mbas leximit të vemendshëm të librit të Putos, konstatova se teksti i tij, edhe pse ai asht historian, nuk barabitet as me atë të Ikonomit e të ndonji tjetri, pse Putoja në librin e tij kur shkruen si historian thotë gjana të stërdijtuna, kur thotë gjana të vetat resht së qeni historian dhe kthehet edhe nji herë në radhët e nji partie që mbështetej në rrena, shpifje, banalitete të cekta e nëpërmjet tyne ushqente gjykime të mangëta e të shtrembta historike.
Prej titullit libri premton se do të sqarojë çeshtjen e konfliktit italo-grek. Në të vërtetë ai e anashkalon me nji shpengesë të çuditshme ketë luftë, tue mos ofrue të dhana as për forcat (armatat) në fushën e betejes, as për dislokimin e tyne, as për kontaktin mes ndërluftuesve dhe as për betejat ma të randësishme. Nga ana tjetër ai nuk jep asnji pasqyrë të besueshme, të mbështetun në të dhana konkrete, për pjesmarrjen e shqiptarëve në atë konflikt. Për shembull prej këtij libri nuk mëson se komandanti i forcave të armatosuna italiane në Shqipni, gjenerali U. Soddu, me nji urdhën sekret të datës 22.11.1940 autorizonte krijimin e “nuclei armati albanesi” me qëllim, jo pjesmarrjen në operacione luftarake, por mbrojtjen e territorit dhe ruejtjen e rendit publik. Këto forca përbaheshin prej 400 mirditasish, 100 matjanësh, 200 peshkopiasish dhe 200 çorovodasish të armatosun me pushkë mod. 91 dhe të paguem me nga 100 frang ar në muej (drejtuesit me 200 fr. ar.). Puto pretendon me folë për nji konflikt që ai vetë nuk e njeh në termat që duhet ta njohin nji historian. Për shembull flet për dezertimet e shqiptarëve, por nuk njeh as shkaqet dhe as masat e marruna. Po të kishte lexue dokumentat arkivore do të kishte mësue se dezertorët shqiptarë vinin ma së shumtit nga radhët e ushtarëve të zonave operacionale, siç njofton gjen. Geloso komandën e përgjithshme në nji telegram të datës 3.12.1940, ku flet edhe për zëvendsimin e tyne me elementë të zonave tjera. Putoja nuk flet për organikat dhe veprimet e batalioneve Dajti, Taraboshi, Gramozi, psh. nuk din se ky i fundit në qershorin e 1940 kishte 20 oficera, 20 nënoficera dhe 629 ushtarë, dhe komandohej prej maj. Rexhep Gjilanit e ma vonë prej maj. Adem Boletinit.
Solla këto pak fakte për me nënvizue se autori mëton me shkrue historinë e nji lufte që s’e njeh aspak përmes dokumenteve të dorë së parë. Ai nuk ka pa asnjiherë dokumentat e shtatmadhorisë italiane dhe asaj greke, nuk njeh literaturën përkatëse dhe madje as dëshmitë e atyne që kanë marrë pjesë direkt në atë konflikt apo kanë shkrue rreth tij, si për shembull: A. Serra, F. Benanti, G. Bonomo, E. Bucciol, M. Coltrinari, L. Ferrari, R. Gatti, A. Comel, A. Ventura, M. Laureati, G. Fusco, R. Panetta, V. Azzi, M. Rigoni Stern etj.
Gjithë pjesa e parë e librit s’asht tjetër veçse nji përsëritje gjanash të dituna: kush ishte Mussolini, kush ishte Hitleri. Mund të themi se deri në faqen 23, autori nuk ka thanë asnji gja të re apo të randësishme që mund të shkojë përtej nji libri shkollor të klasave të ulta. Për me besue ketë që un pohoj, mjafton leximi i 23 faqeve të para.
Bahet fjalë për nji libër plot me vlerësime emocionale që synojnë me denigrue me çdo kusht të gjithë ata që nuk i përkasin palës politike të autorit. Për shembull, Vërlaci quhet “beu i shumë flamurëve” (sic, f. 39). Për Konicën pohohet se aktiviteti i tij diplomatik ishte diçka e “dorës së dytë”, nji aktivitet “krejt i shpërfillun”, dhe në ketë konkluzion Putoja arrin mbasi: “Në Arkivin e Ministrisë së Jashtme, në Tiranë, nuk është gjetur asnjë raport mbi veprimtarinë si diplomat” (f. 177). Edhe nji student i vitit të parë të historisë e din se nuk mund të organizojnë argumentime tue u nisë prej mosnjohjes së fakteve nga ana e tij. Ex silentio nuk mund të ndërtohet asgja pozitive, sidomos pohime të tilla të rreme.
Denigrimi që Putoja përpiqet me i ba Konicës, i ka rranjët përtej injorancës së tij, ai buron prej sensit të inferioritetit dhe prej metodës së “prozhmimit me çdo kusht” që karakterizon historianët komunista. Në fakt Putoja e njeh librin e Ilir Ikonomit, nepërmjet të cilit mund t’i kishte plotsue mangësitë e tij në lidhje me aktivitetin diplomatik të Konicës. Asht e çuditshme sesi, me dashje apo padashje, Putoja nuk mbërrin me e citue saktë as edhe nji herë të vetme emnin e autorit të atij libri të vlertë.
Ma poshtë, në faqet 178-185, Putoja nuk ban tjetër veçse perifrazon I. Ikonomin.
Në librin e Putos flitet për gjyqin e Jacomonit të zhvilluem në Itali mbas lufte (ff. 59-60, 63-64), por autori nuk njeh promemorien e botueme prej vetë ish-Mëkambësit mbas atij gjyqi. Quen Jak Koçin nji “individ anonim” (f. 60), gja që tregon se nuk njeh aspak rolin e këtij individi, negativiteti i të cilit asht i dukshëm gjatë gjithë traktativave mes Zogut dhe italianëve. Ndoshta Putos do t’i kishte shërbye në ketë drejtim libri me kujtimet e Alessandro Lessona-ës (Memorie, Firenze 1958), por me sa duket as atë nuk e ka gjetë në Arkivin e MPJ në Tiranë!
Në faqet 72-75, 80-87, nuk thotë asgja të re. Ah, po! Në nji shenj vendit autori e ka pa të arsyeshme me sjell tekstin e plotë të kangës “Faccetta nera” (f.77), studimi i së cilës me siguri do t’i hapin horizonte të reja lexuesit shqiptar për me kuptue luftën italo-greke dhe kuislingët!
Burimet e tij të dorë së parë janë shumë të kufizueme. Libri mbështetet kryesisht në pak autorë që sillen mbarë e mbrapsht simbas nevojave ideologjike të Putos. Së pari kemi kujtimet e Ciano-s, pohimet e të cilit merren si ar i kulluem, edhe pse ai ka qenë fashist dhe megaloman i pashembullt, por ndoshta kjo asht arsyeja që Putoja e parapëlqen. Nji tjetër autor, i “plaçkitun” pa mëshirë prej Putos, asht O. Pearson, mbi tekstin e të cilit bazohet 1/3 e librit të Putos. Në qoftë se do të lexoni Puton, s’keni nevojë me lexue Pearson, e po lexuet ketë s’ka çka ju duhet Putoja vetë.
Nji tjetër libër që simbas Putos përban burim të besueshëm për historinë tonë të asaj kohe asht R. Morozzo della Rocca, i cili na paska dhanë “nji pasqyrë shteruese” (f.162), anipse s’din as gjuhën shqipe! Që Morozzo della Rocca-ës nuk mund t’i besohet me sy mbyllë, po ju sjell vetëm disa shembuj prej librit të tij “Nazione e religione in Albania” (ed. Besa, Nardò 2002). Për Zogun, ky autor shprehet se për me u “oksidentalizue”, eliminoi pjesën arabo-turke të emnit Ahmet, dhe modifikoi Zogolli në Zogu, gja që acaroj shumë Ataturkun (bot. cit., f. 90). Nuk e dijmë që Zogu ta ketë eliminue emnin e tij Ahmet pse i qenka dukë i shëmtuem! Dikund tjetër Morozzo della Rocca thotë se At Anton Harapi po mbaronte (it. spasimava) për me u ba regjent (bot. cit., f. 189). E keqja asht se ky pohim i tij nuk mbështetet në asnji dokument. Ndërsa e keqja ma e madhe qëndron në faktin se Morozzo della Rocca nuk njeh deklaratën në të cilin Harapi spjegon pse ka marrë atë detyrë, madje ai nuk e din se Harapi e merr atë detyrë me kusht që mos me firmosë dënime me vdekje. Ka edhe ma, as ai as Putoja nuk e dijnë se Harapi e “braktisi” atë detyrë, i lodhun prej vllavrasjes që po ndodhte dhe shkoi në Austri, dhe vetëm kërkesat e shumta me u kthye e premtimet e qeverisë për mos me krye gjakderdhje mes shqiptarësh e bajnë me u kthye në Tiranë.
Aty ku përshkruen hymjen e partizanëve në Shkodër me 29 nandor 1944, Morozzo della Rocca shkruen: “Skena asht lirike e mjaft e njohun: kangë, valle, parada, flamuj të shpalosun, së bashku me të pamungueshmet gjuejtje dhe shpërthime” (f. 194). Skena asht aq e njohun, sa që historiani italian s’e ndien të nevojshme me citue asnji autor. Megjithatë, dikund ndër nota ai i referohet jo drejtpërdrejt nji teksti, bahet fjalë për përmbledhjen me titull: “Partizanët tregojnë… Kujtime, ditarë, shënime të pjesmarrësve në luftën nacional-çlirimtare” (Tiranë 1960), po aty citon edhe ndonji libërth tjetër me “përralla”.
Roli që Putoja i ka caktue vetes në ketë libër asht ai i nji historiani-prokuror që dënon me artikuj gazetash dhe me telegrame të rastit. Në fakt, e kjo asht çudija e radhës, ai e konsideron gazetën Tomori, e cila për nji komunist duhet të jetë nji “gazetë e fëlliqur fashiste” si nji burim të dorës së parë (shih ff. 92, 189). Mendoni nëse sot nji studiues serioz mund ta shkruente historinë e Shqipnisë së 50 viteve të fundit tue konsiderue si burim të dorës së parë gazetën Zëri i Popullit apo buletinin Rruga e Partisë? Të gjitha zbulimet e jashtëzakonshme të këtij libri, të cilat na i shiti për pak lekë edhe në nji të përkohshme shqiptare, kanë të bajnë me telegrame të rastit që personalitete të kohës, si Koliqi, Kruja, Fishta kanë dërgue asokohe (shih ff. 139, 158, 167). A mundet nji telegram urimi të impostojë nji personalitet historik me nji aktivitet prej pesëdekadash si Fishta?
Po të ishte kështu atëherë duhet ta gjykojmë pozitivisht Haxhi Lleshin për faktin që gjatë karrierës së tij ka dërgue nja 3000 telegrame urimi kryetarëve të shteteve të gjithë botës?! Në qoftë se 3000 telegrame urimit s’dalin për me shpëtue Haxhi Lleshin, i cili ka firmosë me qindra dënime me vdekje, kam frikë se edhe nji telegram i vetëm urimit nuk mjafton për me fundos figurën e Fishtës, që, siç dihet, s’ka firmosë dënimin e kurrkujt!
Njianshmënia e Putos asht aq e madhe, saqë edhe po të kishte qenë nji trans-oqeanik do të ishte fundosë në pak sekonda. Por ai s’asht tjetër veçse nji historian komunist i lidhun me njimijë fije me nomenklaturën komuniste, veprimet çnjerzore dhe antikombtare të së cilës mundohet me i mbulue me ketë libër xhevahir me të cilin mbyll, besojmë, karrierën e tij të palavdishme.
Ai mbërrin me interpretue bashkimin me Kosovën dhe krijimin e Shqipnisë etnike si nji hap për sulmin kundër Jugosllavisë (f.91). Pra, nuk ka asnji fjalë pozitive për andrrën e bashkimit me Kosovën, pse ketë gja e kanë ba “fashistat”. Kah ana tjetër çon në qiell përpjekjet diplomatike (?) që Enver Hoxha bani për me shpëtue coptimin e Shqipnisë prej grekëve mbas luftet (f. 196), por në mënyrë absolute nuk e thotë nji fjalë për humbjen e Kosovës apo për masakrën e Tivarit.
Putoja skandalizohet me qëndrimin e Anglisë ndaj pushtimit fashist të Shqipnisë (f.105), por s’na thotë pse nuk reagoi BRSS? Mund t’ia themi ne pse nuk reagoi Stalini. Tashma asht ba publik memorandumi i bisedës së mbajtun në Kremlin natën e 23 gushtit 1939 mes ministrit të Jashtëm të Reich-ut, Stalinit dhe komisarit të popullit, Molotov. Në protokoll lexohet sesi Stalini i drejtohet von Ribbentrop-it tue e pyet për qëllimet italiane në Shqipni. Stalini e pyet nëse italianët mendojnë me pushtue Greqinë? Pse, Shqipnia, shton me cinizëm diktatori gjeorgjian, asht e vogël, me male dhe pak e popullueme e s’ka çka i duhet Italisë. Ministri gjerman i pergjegjet se Shqipnia ka randësi strategjike për Italinë, çka nënkupton nji pohim të asaj çka e pyet Stalini.
Putoja flet në mënyrë të përgjithshme për dështimin e sulmit italian kundër Greqisë dhe për përgjegjsitë e gjeneralit Cavallero. Nga ana tjetër flet për nji projekt të Verlacit për me i dhurue gjen. Cavallero si mirënjohtje për triumfin ndaj grekëve1000 hatokë dikund kah Fieri (ff. 139-140). Njikohsisht Putoja pohon se Duçja e largoi Cavalleron dhe shkarkoi Verlacin për arsyen e kësaj “dhurate” që binte erë korrupsion. Pra, sensibiliteti moral fashist arrinte deri aty sa me shkarkue Verlacin dhe me heqë gjen. Cavalleron, i cili (ketë gja Putoja e injoron) ishte vjehrri i Jacomonit. Absurditete të pandieme!
Putoja përpiqet me çdo kusht me denigrue M. Krujën e ketë gja e ban kryesisht tue citue nji fashist si Ciano-ja. Fashist për fashist, pse nuk citon Koliqin? Pse fjala e Ciano-s duhet të ketë vlerë absolute në gjykimet e tij? Putoja citon dhe riprodhon disa ligjërata të M. Krujës, por për çudi harron me citue fjalimin e tij të 22 nandorit 1942 në teatro Savoia, fjalim që zemëroi shumë autoritetet e Romës për tonet nacionaliste dhe për paralajmërimin se Shqipnia mbetet Shqipní. Në anën tjetër Putoja nuk thotë as edhe nji fjalë të vetme për kontributin e qeverisë Kruja në shpëtimin e hebrejve. Edhe kjo gja i ka rrëshqitë historianit Puto që s’mëton me shkrue historinë “siç ka ndodhë në të vërtetë” (wie es eigentlich gewesen), siç shprehej dikur L. von Ranke, por si i pëlqen atij. Nji akuzë tjetër qesharake asht se Kruja gjatë mërgimit të viteve ’20-‘30 ishte spijun i italianëve (f.148). Shpifje e ulët edhe për nji si Putoja. Në qoftë se ai do ta kishte marrë mundimin me kontrollue si duhet në Arkivin e Farnesinës, do të kishte gjetë dokumente që tregojnë se Kruja ndiqej dhe kontrollohej prej qeverisë së Romës në vitet ’20 si person i rrezikshëm për planet italiane. Por kulmin Putoja e arrin me “moralin” që nxjerr prej gjithë aktivitetit të M. Krujës: “Në dreq atë strofkull Toskninë, të shpëtojmë Gegninë” (f.151).
Kolaboracionistave shqiptarë mund t’u faturojmë shumë gjana, por kurrsesi përçamjen veri-jug, gegë-toskë. Putoja harron ndoshta se qenë pikërisht partizanët e tij komunista ata që sapo mbërrijtën me hy në veri mbas largimit të gjermanëve, hiqnin vallen: “luaje luaje këmbën t’ia bëjmë Gegës nënën”! Kah ana tjetër miqtë ma të mëdhenj të M. Krujës, si Xhevat Kortsha, Qazim Koculi, Kostandin Kotte kanë qenë toskë, dhe andrra e të gjithëve bashkë ka qenë Shqipnia etnike. Nuk ka asnji dokument të vetëm historik që të vërtetojë ketë shpifje të ulët të Putos. Në librin e tij sillet si shkak i dorëheqjes së Krujës mossuksesi i tij (shih ff. 130, 140), por nuk përmendet as edhe nji herë të vetme arsyeja që vetë Kruja ka pohue: vrasja nga ana e italianëve e mikut dhe bashkëpuntorit të tij Qazim Koculi, i cili kishte qenë nji prej udhëheqësve të Luftës së Vlorës. Po të kishte pasë nji nuancë sadopak shkencore libri i Putos, do të ishte dashtë me e përmend edhe ketë fakt. Ndoshta e ka lanë në heshtje pse do t’i ishte dashtë me shpjegue se kush ishte Koculi dhe se cili ishte misioni i tij në Vlorë!
Tue lexue se çka shkruen Kruja mbas luftet, Putoja skandalizohet me “konvertimin” e ish-kryeministrit shqiptar nga fashist në demokrat (f.130). Edhe tjetërkund Putoja skandalizohet me “voltafaccia” e Konicës ndaj Zogut më 1939 (f. 173). Nuk e kuptojmë sesi mund të skandalizohet Putoja me kend, kur ai vetë, i lidhun kamb e krye me diktaturën e Enver Hoxhës, tue pasë qenë funksionar i naltë i nji regjimi gjakatar që mohonte edhe të drejtat ma elementare, u konvertue në vitet ’90 në korife të të drejtave të njeriut të Komitetit të Helsinkit, madje i asaj dege që preokupohej kryesisht për grekofonët e Shqipnisë!
Kur flet për Koliqin, Putoja improvizohet si nji kritik letrar (f.155), shi prej atyne që kishin dikur “shtëpitë e kulturës” së katundeve. Kalon me dy rreshta kontributin personal të Koliqit në zhvillimin e arsimit në Kosovë, ndërsa botimet e randësishme që u banë në kohën që ai ishte ministër nuk i kujton aspak. As që e përmend nji dëshmi të Petro Markos (shih: Intervistë me vetveten, Tiranë 2000, ff. 405-406), ku shkrimtari disident tregon sesi Koliqi i shpëtoi jetën kur gjermanët donin me e pushkatue në Romë, dhe sesi ndihmonte miqtë e Markos, komunista malazezë dhe grekë tue i pajisë me pasaporta shqiptare për me i lejue me ikë prej Italijet. Putoja duket se e ka shikimin e mveshun prej pasionit politik dhe prej urrejtjes, mbasi deri edhe te didaskalia e fotos (f.157), ngatërron Koliqin me Terenc Toçin, apo citon burime të paverifikueshme, tue i klasifikue si “konfidenciale”, kupto të Sigurimit të Shtetit shqiptar (f.160).
Tingëllon çuditshëm përkufizimi i fashizmit që sjell Putoja: “një sistem në të cilin çdo gjë është për shtetin, asgjë nuk është jashtë shtetit, asgjë dhe askush nuk janë kundër shtetit” (f.156). A s’ishte vallë ky koncept identik me atë të komunizmit? E me mendue se përkufizimi i masipërm asht i Mussolinit. Koncepti i shtetit në regjimin në të cilin Putoja ka shërbye me devotshmëni nuk asht aspak i ndryshëm prej atij që përcakton Mussolini.
Putoja citon Morozzo della Rocca-en edhe përsa i përket At Anton Harapit. Asht e çuditshme sesi ai sjell të gjitha gjykimet negative të Morozzo della Rocca-s për Harapin, të cilat nuk i referohen asnji burimi të mirëfilltë historik. Ndërsa kur Morozzo della Rocca, tue iu referue nji dokumenti të ruejtun në Bundesarchiv-Militärarchiv (Freiburg im B.), sjell gjykimin që kishte Wehrmacht-i për Harapin si: “nacionalist i zjarrtë dhe anglofil i pandehun” (glühender Nationalist; angeblich anglophil) – Putoja nuk e citon aspak (shih: Morozzo della Rocca, bot. cit., f.205, nota 95).
Nuk besoj se nji histori e mirëfilltë shkencore mund të shkruhet kështu siç vepron Putoja. Kam frikë se po të kishte qenë në krye të Bankës Shqiptare, Putoja do t’i kishte shtypë kartëmonedhat vetëm nga njena anë.
Gjithnji tue citue Morozzo della Rocca-n, Putoja e njollos Fishtën si spiun të sivëllazënve të tij pranë autoriteteve fashiste. Asht e çuditshme, por as Morozzo della Rocca (bot. cit., f.166) dhe as Putoja (shih f.165) nuk e mbështesin nji akuzë të tillë denigruese në asnji dokument historik.
Morali: historia e tyne asht nji histori shpifjesh e asgja ma tepër!
Ndërkaq Putoja përsërit në mënyrë jokritike nji absurditet tjetër të Morozzo della Rocca-s, i cili sheh nji dualizëm mes Fishtës dhe Ballit Kombtar (f.166). Morozzo della Rocca-s do t’i kishte mjaftue me dijtë vetëm pak shqip për me marrë vesht se Fishta ka vdekë në dhjetor në vitit 1940, ndërsa Balli Kombtar asht krijue në vitin 1942! Ndërsa Putos do t’i kishte mjaftue me përdorë sadopak arsyen për mos me përsërit teza kaq absurde.
Nuk po flasim për lajthitjet e thjeshta të Putos, p.sh. në vend të Antonio Baldacci-t përmend nji Giovanni Baldacci që s’ekziston (f.148); apo flet për “lektorët romakë” (f.156) që i paskan dhunue shpirtin Koliqit! Ndoshta ndonji lektor historiet do të kishte ba mirë me pasë shikue në kohë shtypajt e librit të Putos, përpara se të na servirte këto mrekullina.
Lajmi i “tmerrshëm” që ai na sjell asht telegrami shumë i përfolun i Fishtës, i cili njihej, pse asht botue te Hylli i Dritës. S’kam ndërmend me ba nji apologji të Fishtës përpara atyne që ma s’parit u janë shitë kambë e krye jugosllavëve të Titos, mandej Stalinit, mbas tij Mao Ce Dunit e mandej vetë dreqit, pse edhe nji gjysëm i shkolluem stepet përpara akuzave të tilla që s’mund të mohojnë veprën patriotike e letrare të Fishtës, të cilën s’e cënon nji telegram i vetëm urimit. Së pari, duhet t’i tregojmë historianit militant Puto se përceptimi i figurave të Mussolinit dhe Hitlerit në vitin 1939 nuk ka qenë i njejtë me përceptimin që ne kemi sot. Në anën tjetër, historiani nuk mund të gjykojë nji epokë të kalueme me kriteret dhe vlerat që ne kemi sot. Sa për ilustrim, i kujtojmë Putos se Léon Blum, hebre socialist i S.F.I.O. shkruente në të përditshmen Le Populaire në vitin 1933, menjiherë mbas marrjes së pushtetit prej Hitlerit, se ky nuk do të ishte i rrezikshëm. Vetë Churchilli gjatë vizitës në Romë do të shprehej se admironte politikën e Mussolinit dhe qëndrimin e tij antibolshevik. Historianë si Henri Massis, eseista si Gonzague de Reynold vlerësonin te Mussolini qëndrimin antikomunist dhe rilindjen e qytetnimit romak; shkrimtarë si E. Waught, H. Miller, E. Pound shprehnin haptas admirimin për të. Këto vlerësime ishin shumë të përhapuna deri në fillimin e viteve ’40, mbasi te Mussolini shihej e ashtuquejtuna “rruga e tretë”, e mesmja mes komunizmit dhe demokracive parlamentare.
Meqë Putoja i thotë vetes historian, dhe duhet ta njohin landën e vet, ne e pyesim çka mendon për faktin se me 28 shtator 1939, me rastin e ndamjes së Polonisë mes Gjermanisë naziste dhe BRSS, forcat sovjetike dhe ato naziste festojnë me nji paradë ushtarake të përbashkët në qytetin tashma kufitar të Brestit? Çka mendon Putoja për telegramin që Stalini i dërgon Hitlerit me 17 qershor 1940 tue e përgëzue për marrjen e Parisit dhe mposhtjen e Francës?! Çka mendon për faktin se Kominterni përpara 22 qershorit 1941 nuk ka nxjerrë asnji direktivë kundër regjimit nazist? A din me na tregue Putoja nji dokument të vetëm, përpara 22 qershorit 1941, të grupit komunist të Enver Hoxhës ku dënohet nazizmi dhe Hitleri? Çka mendon për faktin se treni i fundit me drith prej BRSS, drejtue në Gjermaninë naziste, kalon kufinin sovjetiko-gjerman në mesnatën e datës 21 qershor 1941 dhe se importi ma i madh i Gjermanisë naziste ishte me BRSS?
Si e gjykon Putoja bisedën ndërmjet von Ribbentropit dhe Stalinit e Molotovit natën e 23 gushtit 1939, kur, ndër të tjera, ministri i Jashtëm i Reich-ut i thotë Stalinit se pakti anti-Komintern nuk kishte si qëllim me u drejtue kundër BRSS por kundër demokracive perëndimore, dhe Stalini përgjegjet se ai pakt ka friksue Londrën dhe tregtarët e vegjël britanikë. Atëherë von Ribbentrop shton se edhe Stalini shumë shpejt do të bashkohet me atë pakt! Stalini, shkruen në verbalin e tij zv/sekretari gjerman i shtetit për punët e jashtme A. Hencke, propozon në mënyrë spontane nji dolli për Hitlerin tue thanë: “E di sesa shumë e don populli gjerman Führerin e vet; prandaj do të pi për shëndetin e tij”. Të gjitha këto dokumente, pjesë e arkivit të MPJ të Reich-ut III, tashma janë botue prej Raymond James Sontag dhe James Stuart Beddie.
A din Putoja se kryeministri francez E. Daladier, mbas paktit Ribbentrop-Molotov, e nxori jashtë ligjit Partinë Komuniste franceze, mbasi kjo e fundit nuk pranoi me dënue politikën e Stalinit ndaj Hitlerit?!
Sigurisht të gjithë këto gjana Putoja nuk ka pasë se ku me i lexue, pse nuk gjinden në Arkivin e MPJ të Tiranës, ku ai ka bubrrue për me shkrue pamfletin e tij qesharak!
Çka mendon Putoja, meqë asht studiues telegramesh, për telegramin që konti Schulenburg, ambasador gjerman në Moskë, i drejton eprorëve të vet me 13 prill 1941. Ambasadori Schulenburg kumton në atë telegram sesi vetë Stalini kishte dalë me përcjellë ministrin e Jashtëm japonez Matsuoka, të cilit diktatori sovjetik e kishte sigurue se ishte nji mbështetës i bindun i forcave të Boshtit dhe kundërshtar (Gegner) i Anglisë dhe Amerikës. Ndërkaq, vijon Schulenburg, Stalini m’u afrue, më hodhi dorën në shpatulla dhe më tha: “Ne duhet të mbesim miq në çdo rast (auf jeden Fall) dhe ju duhet të bani gjithçka për ketë qëllim”.
Tue u kthye te libri i Putos, mundena me thanë se nuk janë të pakta pohimet ilogjike dhe jokoherente që ai ban. Për shembull, ai pohon: “I mirënjohuri E. Venizelos, politikani me prestigjin më të madh për mbrojtjen e paepur që i pati bërë “Megali Idesë” panhelenike në konferencat ndërkombëtare…” (f.19).
“I mirënjohuri” i kujt? Nuk kuptohet nëse Putoja e ndien veten grek apo shqiptar për me u shprehë kështu! Dikund tjetër, mbasi asht mundue me provue se pushtimi italian i hoqi pamvarësinë Shqipnisë, ai pohon se “bashkimi është fiktiv” (f.190).
Duket qartë se ka disa momente që profesor Putoja nuk takon aspak!
Ma tutje ai mohon vërtetësinë e neutralitetit shqiptar mbas 14 shtatorit 1943, tue thanë se Shqipnia nuk ishte neutrale si Zvicra (f.202). Putoja harron, e me mendue se ka qenë specialist pranë MPJ të regjimit komunist, se asokohe nuk ekzistonte vetëm nji lloj neutraliteti, mbasi edhe Turqia ishte neutrale ndryshe prej Zvicrës, edhe Persia ishte shtet neutral dhe si e tillë u pushtue prej anglo-sovjetikëve në gusht të vitit 1941!
Prap si specialist i marrdhanjeve ndërkombtare ai kundërshton shprehjen “grusht shtetit” në deklaratën e shkurtë që Kuvendi kombtar bani me 16 shtator për me spjegue shkëputjen prej Italisë dhe rimarrjen e prerogativave themelore të sovranitetit. Putoja, për shkak të moshës, duhet ta mbajë mend se me 8 shtator 1943 në Itali nuk ra shteti, u shpall vetëm nji armëpushim, vendi u nda dysh, në jugun e marrun prej Aleatëve dhe në veriun e Republikës së Salòsë, prandaj edhe akti i Asamblesë kombtare në Tiranë ishte formalisht nji “grusht shtetit”, pse i hiqte Italisë çdo të drejtë mbi sovranitetin shqiptar. Mos të harrojmë se Libia, për shembull, mbetet de jure koloni italiane deri në vitin 1947.
Ma poshtë Putoja, tue ju referue si gjithmonë O. Pearson-it, shkruen: “Njësitë partizane kryen aksionin e parë në Drashovicë, pikërisht ditën e mbledhjes së Komitetit Ekzekutiv në Tiranë, më 14 shtator. Zunë barakat ushtarake dhe çliruan 7000 robër ushtarë italianë që u bashkuan me partizanët” (f.210).
Ngjarjet në të vërtetë kanë ndodhë ndryshe. Sulmi partizan i batalionit “Halim Xhelo” dhe “Ismail Qemali” kundër kampit të Mavrovës, për të marrë municionet panumërta që nji ploton gjerman ruente së bashku me 7 mijë robët italianë, shkaktoi viktima të panumërta mes robëve, por edhe i liroi ata prej gjermanve. Megjithatë, disa autoblinda gjermane që mbërritën me shpejtësi prej Vloret hodhën në erë depon e municioneve tue shkaktue nji numër të madh të vramësh e të plagosunish. Askush nuk mund të flasin për numrin e italianëve që u bashkuen me partizanët, pse pjesa ma e madhe u lëshuen me ikë përgjatë lumit, nji pjese iu grabitën këpucët dhe teshat, ndërsa me qindra të plagosun u lanë në mëshirën e fatit. Nji oficer italian, i cili mjekonte Hysni Kapon që kishte thye kambën, i kërkoi këtij të fundit disa mushka dhe njerëz për me tërheqë të plagosunit. Ku asht pra gjithë ai heroizëm për të cilin flet me aq patos Putoja!
A thue e din Putoja se partizanët kishin krijue në Punëmirë, në veriperëndim të Voskopojës, nji kamp përqendrimi për ushtarët italianë, të cilët mbaheshin në kushte çnjerzore, me shumë pak ushqim dhe detyroheshin me punue në shërbim të komandës së kampit! Figura ma e urryeme e kampit të Punëmirës ishte komisari i komandës partizane të Voskopojës, nji kriminel sadist, që përdorte gjithfarëlloj torturash mbi robët italianë. Ma vonë nji sulm gjerman detyroi partizanët me ia mbathë e vetëm atëherë robët fituen lirinë dhe u nisën drejt bregdetit, por shumica vdiqën rrugës.
Edhe pse beteja e Putos me historinë asht krejtësisht e humbun, Klioja, muza e historisë, para se me e shpallë të mundun, e nxjerr edhe qesharak. Qe se çka shkruen ai: “Ky ishte Operacioni i Dimrit që zgjati tre muaj nga dhjetori deri në prill1944” (f.217).
Dhjetor – prill tre muej!? Putoja mirë se ka probleme me historinë, por edhe në aritmetikë nuk e kalon lehtë klasën!
Xh. Deva, për të cilin nuk kemi simpati as si politikan dhe as si inxhinier, quhet kudo në libër “terrorist” (ff. 219, 224 etj.). Sigurisht mbi të bjen përgjegjsia e nji akti terrori siç asht 4 shkurti. Po pse nuk quhet edhe Mehmet Shehu terrorist? Trimi i Çorrushit vrau krejt kot 67 nacionalista në Lushnjë, për ketë masakër madje ai do të bante autokritikë në plenumin e nandorit të vitit 1953. Përposë kësaj, Shehu pushkatoi me 2 prill 1943, 44 rob italianë. Jo vetëm, por pushkatoi me 5.6.1943 afër Çorrushit nënkolonel Ricci-n dhe kapitenin Raffaele, që mbaheshin si pengje, madje ketë të fundit e kishte pasë shok kursi në akademi.
A nuk ishin terrorista komandantat partizanë Kadri Hoxha dhe Xhelal Staravecka, që pushkatuen 110 rob italianë të drejtuem prej nënkolonel Gamucci-t, që kërkonin me u bashkue me forcat partizane për me luftue gjermanët! Teshat dhe gjanat personale të robëve u ndanë mes partizanëve. Staravecka, për me shpëtue veten, do të dëshmojë në gjyq në Itali, në vitin 1952, se urdhni për pushkatim erdhi nga nalt.
Keto janë “dekorimet” për të cilat flitet në fonogramet e Enver Hoxhës, për të cilin Putoja nuk shpreh asnji gjykim, nuk jep asnji opinion.
Deri para 20 vjetësh ky libër i Putos do të kishte qenë i përshtatshëm me u lexue në “forma edukimit”, sot ai s’vlen asnji lek, pse asht thjesh propagandë ideologjike, e cekët, pa ide, pa horizont historik, pa kulturë, pa kujtesë, pa inteligjencë dhe mbi të gjitha pa ndershmëni qytetare dhe intelektuale.
Leximi i këtij libri qe për ne nji humbje e madhe kohet, por i nevojshëm për me tregue sesa marrina e sa paturpsina mbërrijnë me shkrue ende historianët mjerana, bishtukët e regjimit kriminal të Enver Hoxhës.
Comments
aha, e paska shkrujt ne
<p>aha, e paska shkrujt ne gegnisht! Perpara shoke per te vene ne jete mesimet e shokut Sali per historine e Shqypnise dhe te jozit per gjuhen shqyp! Beteja ma t medha na presin! Poshte komunizmi! Te mbajme nalt frymen. kaq.</p>
Me i argumentuar eshte
<p>Me i argumentuar eshte shkrimi i z. Ndreca. Nuk ka shqiptar qe te kete jetuar periudhen e komunizmit te mos jete i indoktrinuar. Kete mund ta mohojne me fjale, por jo me bindje.</p><p> </p>
Djathi behet me qumesht; por
<p>Djathi behet me qumesht; por qumeshti i dhise qe te lidhet me mire do dhe qumesht deleje.</p>
Arben Puto nuk del dot nga
<p>Arben Puto nuk del dot nga suaza e komunizmit.Libri i tij i fundit eshte nje perpjekje e autorit per ti dhene nje lluster vehtes se vet "si objektiv dhe i paanshem". Ai qe gjithe jeten ia ka kushtuar fallsifikimit te historise, tani nga fundi nuk mund te dal i besueshem, pavaresisht perpjekjeve.</p><p>Edhe zoti Ndreca eshte i njeanshem, pasi nuk pranon qe disa klerik katolik kane qene kolaboracionist me nazi-fashistet. Ndoshta do te ishte me e udhës qe te pranonte faktin, dhe te diskutonte mbi motivet dhe arsyet. Ky kolaboracion eshte preteksti qe perdori Hoxha per te qoditur kontributin e gjithe klerit katolik per çeshtjen shqiptare , ashtu siç po shohim dhe sot nga "udheheqesit tane historik" te mohojne gjithkend e çdo gjë !</p>
Princ Vidi, Vranicki, etj.
<p> Princ Vidi, Vranicki, etj. te njohur ne politike dhe tani na duhen dhe historiane te huaj qe te shkruajne historine tone. Mbase do jete me mire dhe me e pranueshme ne kete kohe 'te kolonive ekonomike'.</p>
Nuk ma ndjen per Puton , por
<p>Nuk ma ndjen per Puton , por ky Ndreca ke nuk ka thirrur ne "mbrojtje" te kolaboracionisteve ! E keqja nuk eshte kjo , por ajo se Ndreca , jo vetem qe kerkon "Shoke" te tjere ne historine e kohes per te "permiresuar" vepren e ndyre te kolaboracionisteve , por ne shkrimet e tij duket sikur kemi te bejme akoma me kohen 1939-1944 dhe Ndreca eshte duke shkrepur automatikun kunder popullit te tij njesoj si Xhafer Deva , Mustafa Merlika , Fizchtumi apo cdo kush nga rradhet e tyre .</p><p>Kot mundohesh "me vra" o Ndrece ...! Asnjehere dhe askush nuk ka per te thene "te lumte" dora pervec Fiztumit apo Cianos ! Nuk shpeton dot nga trashegimia e zeze e te pareve te tu , qe me mendjelehtesi (me e pakta qe mund te thuash) kujton se zbardhet nga "nxirrja" , sharja apo shpifja ndaj te tjereve </p>
Hahaha epo ku do dhe Nndreca
<p>Hahaha epo ku do dhe Nndreca te bej si intelektual...a pika thuaj. Ndreca ishte i pari bashke me nje fare Romeo Romeo, qe filluan te shkruanin ne Gegerisht ne momentin e "Perplasjes" Topi-Topalli. Pse nuk shkruanin me para ne gegerisht?!</p><p>Ik o ndrec merr ca lek nga Cili e rri urt, jo per gje po nuk quhet intelektual dikush qe ska nje Identitet te vetin, por merret prej hundesh e perdoret nga te tjeret.</p><p>Puto mund te jete komunist, fashist, kriminel, hajdut etj etj... Po ama ai qe duhet te marri mundimin ta denoncoj dhe ta kritikoj, minimumi i minimumeve eshte te ket nje fare personaliteti dhe ti afrohet sadopake. Ka nje "lufte" midis R.Qoses dhe I.Kadarese, por jan aty aty me njeri tjetrin, kush me shume e kush me pake. Po ne rastin Puto-Ndreca, a eshte ne gjendje tme thote kush se cfare pune bene ky Ndreca?!</p>
A bie gje ky Ndreca kushuri
<p>A bie gje ky Ndreca kushuri Ndrec Ndue Gjoken?</p>
Histori e vjeter: Nje
<p>Histori e vjeter: Nje dallaveraxhi, priste te vdiste ne pleqeri pa lene gjurme ne kete bote. Aty e kishte merakun. Merr vesh qe fshatin e tij do e vizitonte nje gjeneral i famshem dhe del edhe ai t'a prese. Gjate vizites, gjenerali shkon buze nje humnere dhe veshtronte peisazhin. dallaverja i versulet gjeneralit dhe bashke me te bien ne humnere. Vdesin te dy. Keshtu hyri ne histori dallaverja, si ai qe vrau gjeneralin e pamposhur ne dhjetra beteja.</p><p>Ky Ndreca do me i ra shkurt me duket si ata futbollistet qe perplasen e kruhen me futbollistet yje e nuk bejne lojen e trainerit.</p><p>Kam pershtypjen se ne fund te ndeshjes Ndreca do i kerkoje Putos fanellen.</p>
Nuk kam lexuar librin dhe nuk
<p>Nuk kam lexuar librin dhe nuk e di a eshte i mire apo i keq. Por z. Ndreca ne komentin e tij del jashtezakonisht nga tema. Ketu ai nuk ben asnje pergjigje, nuk jep asnje kunder-argument, ai nuk kritikon. Ai asgjeson. Nuk e njoh as z. Ndreca, por fakti qe ne shkrimin e tij ka me shume vrer se argumente i zhvlereson fort tere aresyet qe mund te kishte ai per te kritikuar z. Puto. Ai kritikon z. Puto per perdorime burimesh dytesore apo qe bazon kerkimet e tij mbi 'perralla'. Une shikoj pak referenca ne kunder-shkrimin e tij per disa fakte qe te pakten per mua ishin te padegjuara me pare (psh kampi i perqendrimit afer Voskopojes).</p><p>Gabimin me te madh z. Ndreca e ben ne disa kritika te padrejta ndaj z. Puto. Kur e akuzon per gabime aritmetikore ne lidhje me operacionin e dimrit; mua me rezulton qe ai te kete zgjatur rreth 100 dite - a mos duhet qe z. Puto te shkruante qe zgjati plot 3.3 muaj? Eshte e vertete qe operacioni filloi ne muajin kalendarik dhjetor. Eshte e vertete qe ai operacion perfundoi ne muajin kalendarik Prill. Eshte e dukshme qe verejtja e z. Ndreca eshte dashakeqe.</p><p>Nje tjeter dashakeqesi eshte kritika ne lidhje me ceshtjen e (mos)denimit nga aleatet ne momentin e pushtimit te Shqiperise prej Italise. Z. Ndreca kritikon (jo, sulmon) z. Puto qe ky i fundit flet me pospajtim per mosdenimin nga ana e Britanise - por nuk thote gje per heshtjen nga Stalini dhe Bashkimi Sovietik... Mua me rezulton se nje heshtje fajtore nga ana e nje Fuqie te Se Keqes sic ka qene BS eshte normale dhe nuk ka asgje te re. Ne (dhe z. Puto) i kemi standartet me te larta kur flasim per Angline dhe presim prej saj te jete ne nje nivel me te larte nga bataku bolshevik.</p><p>Respektoj z. Ndreca per faktin qe duket se ka lexuar libra dhe burime qe une nuk i njihja me pare. Eshte fatkeqesi qe leximi, eforti intelektual, puna studimore dhe te tjera si keto, vihen kaq rralle ne perdorim nga bashkekombasit tane qe rendom preferojne ti hua penen pasioneve te erreta shkaterrimtare, sesa te marrin per dore lexuesin neutral dhe te shpjegojne me durim dhe neutralitet versionin e tyre te se vertetes dhe te kontribuojne ne rritjen e intelektualizmit dhe sqarimit te historise se kombit te tyre.</p><p>Mundet edhe qe z. Ndreca te kete te drejte per nje pjese te akuzave te tij. Nese eshte keshtu, me vjen dyfish keq qe pjesa e drejte e kritikave te tij do te mbetet pergjithmone e mbytur nga vreri dhe lexues te paanshem si puna ime nuk do arrijne ti mesojne ndonjehere.</p>
Ky Ndreca duhet me e dit boll
<p>Ky Ndreca duhet me e dit boll mire, se niai Haxhi Lleshi, qe paska kene npune vetem me firmos telegramet e urimit, para se me shku aty, ka pas kene nje familje ma e pasun dhe ma e fisme n'Diber, qe shkrini gjithe pasunine e tij per Shqipnine; ndersa patriotet koleboracionista te asaj kohe me kete te riun sot, po shesin Shqipnine per tvu pasunine. Populli thote "Haramin do ta vjellesh me gjak". Paste jeten e gjate Ndreca me i pa tu e vjellun!</p>
Edhe pse nuk jam dakord me
<p>Edhe pse nuk jam dakord me tonin e perdorur nga te dy autoret kjo nuk me pengon qe te jap mendimin tim modest.</p><p>Ndreca duhej te fliste per librin dhe jo per Puton.</p><p>1)-Nuk eshte detyre e Ndreces te beje gjykimin e personalitetit te nje njeriu,sepse duke gjykuar nga aparenca,e cila eshte vetem nje pjese e se pergjithshmes,gjithmon do te nxjerresh konkluzione te gabuara,pastaj kush te ka vene ty qe te vesh ne kandar jeten dhe vepren e dikujt tjeter.</p><p>2)Ne te njejtin gabim bije edhe historiani Puto,duke gjykuar Ndrecen dhe jo ato qe ai ka shkruar.</p><p>G.Orwell thote :"Kush kontrollon te shkuaren ,kontrollon te ardhmen."</p><p>3) Puto mund te tregonte personalitetin e tij duke mos bere gabimet qe ka bere Ndreca ne artikullin e tij,por duke argumentuar te gjitha kundershtimet e tij,qe referuar artikullit te Ndreces ,tregojne per nje njeri te kulturuar dhe njohes te historise dhe nje studjues i mire,edhe pse i pa "mirenjohur".</p><p>4) Debati ,edhe pse jo konform etikes,sipas meje ishte interesant dhe ploteson nje pjese te asaj qe mungon ne librin e Putos.</p><p>5) Organizata e "partise"do ta studjoje ne mbledhjen tjeter kete pergjigje,se bashku me komentet tona.</p>
UNE E KAM LEXUAR LIBRINE
<p>UNE E KAM LEXUAR LIBRINE PUTOS DHE THEM SE ESHTE NJE LIBER SHUME OBJEKTIV. BILE NDER LIBRAT ME OBJEKTIV TE HISTRIOGRAFISTE SE KOGVE TE FUNDIT. KA NOTA TE THELLA REALIZMI NE GJYKIME</p><p>MARRIM PSH M.KRUJEN...CLESH PATRIOTI MUND TE JETE AI QE U BE KRYMINISTER I QEVERISE FASHISTE?! CME DUHET MUA SE CKA BERE ME 1912??? MERITAT E 1912 I BIEN SHUME POSHTE KUR ME 19944 FLET HAPUR PER NDASI VERI JUG PER PUNEN "E CUCAVE QE DO VIJNE TE BEJNE QEFE TOSKET"...</p><p> </p><p>PO ASHTU EDHE NE FIGUTENE MITHAT FRASHERIT...SI KA MUNDESI TE JETE FIGURE E NDRITUR PER DISA TRUTHARE, KUR AI PAS 1943it, KALOI NE ANEN E ALEANCES FASHISTE DUKE TREGUAR EDHE NJE MIOPI INTELEKTUALE TE MADHE PERVEC EDHE TRADHETISE KOMBETARE...</p><p>OSE PER ENVER HOXHEN PSH...PERSE MOS TI NJIFET MERITA E QENDRIMIT HEROIK QE MABJTI ENVERI NE KONFERENCEN E PAQES 1946 NE PARIS KU QEVERIA GREKE KERKONTE TA VENDOSE SHQIPERINE NE ANEN E KOALICINIT FASHIST???</p><p> </p><p> </p>
Avash, Anonim, kur flet per
Avash, Anonim, kur flet per Krujen e Frasherin. Para se me shfry vner do te ishte mire me marre vesh pse pranuan te qeverisin ne ate kohe, ndonese e dinin mire se shanset per te "ndritur" ne histori ishin kunder tyre. Sigurisht qe Kruja mund te konsiderohet si kolaboracionist ose kuisling, por ne realitet ai ka qene ndryshe. ndersa M. Frasheri nuk u be pjese e qeverise se ishte karrierist (?!) por se donte demtimin sa me te pakte te Shqiperise. Mos harro se ne te njejten kohe te gjithe pasuesit e tij ishin urdheruar te bashkepunonin me anglezet. Kete e ka thene dhe Enveri e te gjithe historianet komuniste. Eshte e lehte me hedhe fjale pa mendu ne internet, por sinqerisht do te ishte me mire sikur te benim disa pyetje per te marre vesh dicka me teper se per se, per se ndodhi dicka. Frasheri ishte dhe mbeti pinjoll i nderuar i nje familje te ndritur.
Gazetat apo mediat e tjera
<p>Gazetat apo mediat e tjera duhet ti vene kushte Ndreces qe te mesoje shqipen zyrtare perpara se ti publikojne keto traktet e tij kunder personaliteteve. Pastaj vetem ne Shqiperi mund te ndodhi qe nje historian autodidakt pa asnje lloj edukimi formal te lejohet ti drejtohet nje autoriteti si Arben Puto. Ky eshte modeli i Cilit dhe UET qe marrin njerez nga rruga dhe i shpallin akademik. Si lexues jam shume i zhgenjyer qe respubica i jep hapesire Ndreces. Nje njeri shume vulgar dhe i prapambetur.</p>
Z.Puto eshte historian dhe
Z.Puto eshte historian dhe njeri qe ka formuar bindjet e tija mbi shoqerine, dhe si i tille sigurisht qe do ti filtroje ndodhite, personalitetet, kahjet, etj. nepermjet ketij filtri. Ai e ben edhe kete te qarte ne pergjigjen e tij, sipas mendimit tim, disi e ngutur dhe e pamenduar mire, por ne fund te fundit, ai ka dinjitetin e nje njeriu qe beson ne dicka dhe i qendron besnik asaj qe beson. As une as Ndreca, e as kush tjeter nuk ka te drejte ti kerkoje te mendoje ndryshe. Demokracia dhe shkenca e historise, qe ne thelb eshte INTERPRETIM I FAKTEVE HISTORIKE, pranojne mendimet e ndryshme.
Ne rastin ne fjale, sado qe dua te anoj nga Z. Ndreca, fatkeqesisht nuk mund t'a bej. Pikesepari, parashtrimi i argumentit nuk i permbahet rregullave te argumentit racional. Se dyti, eshte i mbushur me shprehje emotive ekstreme, te papranueshme keto ne nje kritike ose provokim per replike. Se treti, kritikuesi kerkon dobesi ne ate qe nuk eshte thene, dhe gjykon me pak ate qe eshte thene. Te PRETENDOSH, e te FYESH nuk do te thote se je duke bere studjuesin ose kritikun historian. Pretendimi dhe fyerja jane cilesi tipike te propogandistit dhe politikanit te dites. Pavaresishtmse keto i verej ne shkrimin e z. Ndreca, nuk besoj se ai eshte i tille, prandaj shpresoj te lexoj shkrime me te mira prej tij.
nje eshte e sigurte,ky zotnia
<p>nje eshte e sigurte,ky zotnia i maleve,i ka bere nje kopertine te mire librit te prof.Putos;do te thote se duhet blere ai liber.Ai tyta,le te vazhdoje ta ndaje veten nga shqipfolesit me te kulturuar te vendit dhe,te vazhdoje ta thelloje erresiren e atyre fatkeqeve te Gegnise...</p>
Nuk po marr persiper te
<div id="CLSCRIPT_communicationDiv">Nuk po marr persiper te komentoj mbi debatin mes Ndreces dhe Putos por nga shume opinione ketu , shoh qe pak informacion ka kush eshte Ndreca. </div><div style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: rgb(255, 255, 255); color: rgb(51, 51, 51); font: normal normal normal 75%/normal Georgia, 'Times New Roman', serif; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; font-family: Times; font-size: medium; "><div> </div><div>Prof. Adrian Ndreca eshte docent i Historisë së Filozofisë Moderne dhe Drejtor i Institutit për Studimin e Ateizmit (I.S.A.) pranë Universitetit Papnor Urbanian.</div><div> </div><div>Ka gjithe kapacitetin formimin dhe mendjen e hapur per vete kohen kur shkruan dhe moshen , qe te hyje ne nje debat me Puton, i cili nga ana tjeter , me gjithe respektin , tingellon gjithhere i njeanshem e me mungese deshire per t'i shkuar ca te vertetave ne krye, pikerisht prej formimit deri ne rrenje ideologjik te tij qe nuk e shkul dot qofte edhe me qendrime te vona antikomuniste. </div><div> </div><div>Demagogjia dhe propaganda 45 vjecare eshte futur ne ind edhe te historianeve...Qendrimet jane subjektive dhe te ngritura mbi paragjykime. Kjo mund te vleje per te dy palet ne debat por me lejoni t'ju bej me dije se pas njezet vjetesh kur ca historjane te respektuar do te marrin persiper te rrefejne te verteten se cfare ndodhi ne 97_en ne Shqiperi , Historiani 1 , do te na binde ne dhe brezat qe vine se Berisha ishte shkaktari dhe forca regresive e atij momenti dhe Historiani 2 do te na binde gjithashtu se E majta, organizoi nje kryengritje te armatosur per rrezimin e pushtetit duke i sjelle keshtu Shqiperise fatkeqesine e rradhes. </div><div> </div><div>Historianet shqiptare luftojne e punojne shume per te gjetur argumenete e fakte te pakundershtueshme ne favor te bindjeve e qendrimeve te tyre. Nuk jane ne kerkim te argumenteve dhe fakteve qe do te na conin te te vertetat , pavaresisht pelqyeshmerise dhe ideve te tyre .</div></div><p> Ky eshte problemi edhe per ca kohe:)</p>
Pershendetje Kroi, Meqe
<p>Pershendetje Kroi,</p><p>Meqe pretendon se e njef Ndrecen, te lutem a mund ta pyesesh e te na japesh disa pergjigje?</p><p>1.. Si mundet qe nje Historian te shkruaj ne dialekt dhe jo ne Gjuhen Standarde?</p><p>2. Meqe eshte Historian i zoti, perse nuk behet pjese e Profesoratit te UET?! ( Eshte si eshte Cili, servil a jo i pushtetit, per Profesoratin vlen te pergezohet sepse ka bere zgjedhje te goditura). Pse nuk e ka ftuar ndonjehere Cili per te referuar per ceshtje historike? Pse ato 1-2 here qe ka qene ka folur vetem per pune Feje ?!</p><p>3. Si mund nje Historian te japi opinione neper gazeta per problematika dhe ceshtje qe nuk jane te fushes se tij? Si mundet nje Historian te beje politike? Si mundet nje Historian te flasi per ekonomi? Si mundet nje Historian te hedhi trakte kunder Opozites?</p><p>4. Mund te na tregosh ndonje botim, apo artikull akademik te Ndreces? Akademik dhe jo gazetaresk, sepse te tille ka disa tek Gazeta Mapo apo ne web-site te ndryshme.</p>
Nji pytje per Kroin- Ky
<p>Nji pytje per Kroin- Ky Nreca, a ka kry te njajten shkolle me Mesila Doden?</p><p>Nrysh po mduket. Ky te vritka me pamuk, ajo me litar!</p>
Ne rast se Puto ka kaluar 45
<p>Ne rast se Puto ka kaluar 45 vjet "indoktrinim" , Ndreca duket sikur e ka pjelle cifti Hitler-Musolini ! As edhe nje anetar i partise fashiste te Hitlerit , apo vete Mitat Frasheri apo Mustafa Merlika , nuk do te kishin guximin te shkrunin si Ndreca ne favor te kolaboracionizmit dhe kuislingeve , por do te mbanin nje qendrim "kritik" formal dhe te moderuar !</p><p>Ky Ndreca ka folur tamam si nje SS ! E cuditshmja eshte nga doli SS ky qe ne martenitet ?</p><p>Sic duket kolaboracionizmi ne Shqiperi nuk paska vdekur qe ne 1944-tren , qenka gjalle akoma ! Me kete qendrim dhe perfaqesim ky Ndreca po i jep pretendimeve dhe qendrimeve te Enverit lidhur me tradhetaret e kombit ! E cuditshme ku te con urrejtja kunder vendit dhe popullit tend zoti Ndreca !!!!</p><p> </p><p> </p><p> </p>
Ja sa te bejme edhe nje
<p>Ja sa te bejme edhe nje kryengritje te fundit (lufta finale mbi dhe) e ka per tu zgjidh problemi qe thu ti.</p>
Qe Arben Puto eshte historian
<p>Qe Arben Puto eshte historian komunist, kete e dime e s'ka nevoje te na e thote Ndreca. Qe Ndreca nuk eshte historian, edhe kete e dime. Por ende nuk dime se ku do te dale me keto shkrime ne tym, pa krye e pa bisht. Ardian, mire e ka Arbeni, kolaboracionistet nuk mbrohen dot e askush qe ka dy para mend ne koke nuk mund ta quaje Merliken patriot.</p>
Ndreca ben mire te marre ne
<p>Ndreca ben mire te marre ne dore harten e Europes para luftes se dyte boterore, si dhe ate pas luftes se dyte boterore. Dhe megjithese ai shkruan e flet ne dialektin geg (duhet me thene se edhe gegnishten nuk e zoteron sic duhet), nga hartat do kuptoje se po te kishin vazhduar shqiptaret pas mendjes se Merlikeve, Ypeve, Verlaceve, Devave, Mitrovicave, Vrioneve, Cobeve e ne pergjithesi te klases se vjeter politike te asaj kohe, ne harten e pasluftes se dyte boterore Shqiperia ose s'do ishte fare, ose do ishte edhe me e rrudhur se c'ishte. Plus edhe per popujt bashkepunetore me fashizmin, besoj se ky personazhi ka degjuar sa shperngulje gjermanesh, hungarezesh, rumunesh e popujsh te tjere ka pasur gjate e pas luftes se dyte boterore. Pjesemarrja aktive ne vitin 1944 ne anen e duhur e shpetoi edhe popullin shqiptar ne Kosove nga zhberja, kjo ishte edhe merita e vetme e dy divizioneve partizane shqiptare qe vajten atje, e qe sot na dalin kukuvajkat e na thone se paskan vrare shqiptare. </p><p>Mos justifikoni kolaboracioniste - i madh e me emer ishte edhe Peteni ne France, mirepo dihet se c'trajtim pati figura e tij pas lufte.</p>
kot fjalet e teperta, nuk
<p> kot fjalet e teperta, nuk lahet muti me shurre....sic mundohet katoliku Ndreca</p>
E lexova me vëmendje
<p class="MsoNormal"><span lang="SQ">E lexova me vëmendje polemikën e Ndrecës për librin e Putos. Pashë se vërtet ka shkruar një kritikë me shumë rreptësi shkencore. Libri i Putos para argumenteve të Ndrecës na del një palolibër dhe pamflet politik, i cili si qëllim në vete nuk ka shpjegimin e vërtetë të fakteve historike, por më shumë denigrimin e disa figurave nacionaliste. Punë e njohur kjo e historiografisë zyrtare e regjimit komunist. Por kur lexova edhe disa nga komentimet e „lexuesve“ të ndryshëm, që paskan shkruar për të dy autorët, vërejta disa shkrime të stilit të Putos, në të cilat mëtohej të nënvlerësohej kritika e Ndrecës. Pale, thashë më vete, nuk e paskam kuptuar drejt kritikën e Ndrecës. E rilexova edhe një herë me vëmendje të plotë. Rilexova edhe këto reagimet e “lexuesve” të pasinqertë! Thjesht mbanin anën e Putos, sepse dukeshin të jenë bijtë e komunistëve të djeshëm dhe të socialistëve të sotëm. E historia nuk shkon me inate partiake. Disa nga reaguesit thjesht kanë shprehur ndjenja egërsie ndaj Veriut, pikërisht ndaj dialektit verior dhe atyre figurave, por dhe ndaj autorit Ndeca, të cilat do t’i bëjnë ballë historisë, përderisa të vlerësuarit e Putos do të mbesin si mbeturina të saj. <o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal"><span lang="SQ">Edhe njëherë e përgëzoj autorin Ndreca për argumentet që ka sjellë, ndërkaq për “lexuesit” që kritikojnë pa lexuar gjë, Zoti i ndjeftë!<o:p></o:p></span></p>
A c'na mbushe mendjen o
<p>A c'na mbushe mendjen o Albano. Pse sipas teje, demokrat do ishim vetem nese do mbanim anen e Ndreces?!</p>
Albani, perpara se tu gjesh
Albani, perpara se tu gjesh prinderit te tjereve, trego prinderit e tu te na bindesh se nuk ke konflikt interesi.
Shoku Put nuk eshte budalla
<p> </p><p>Shoku Put nuk eshte budalla e as injorant.</p><p>Ai e di mire se gjithcka e shkruar si histori ne 50 vitet e PPSH-se nuk ishte Histori por Direktiv e Partise qe sundonte e pa votuar ne ato 50 vjet.</p><p>Se kendej rrjedh se direktivat e nje partie qe sundon e pa votuar por me Nevzat nuk vlejne sot e as ai mal me letra cka kan zhgarravitur lapse-xhinjtë e asaj partie bien poshte ne hale.</p><p>Meqe permenda fjalen "hale" do tu a rikujtoj nje epoke qe ka lidhje personale dhe me shokun Put.</p><p>Fill mbas "Clirimit" fillon okupimi pa thonjza i lirise se fjales e i lirise se punes e i lirise se votes.</p><p>Ne kte epoke duket ne halete e Shkodres e pikerisht ne Haletë e Gjimnazit te Shkodres dhe nje Lejfen por jo Lejfen qe punon per kooperativen por nje lloj tjeter i eger ne kulm.</p><p>Ky eshte Shoku PUT.</p><p>Shum gjimnaziste bile dhe profesore dhunohen kafsherisht nga shoku Put e shok tjere te tij me metoda te ulta shtazarake mes tjerave dhe me ate qe e din mire Shkodranet.</p><p>Shoku Put me shok u a fusin koken ne Vrim te Halese shum gjimnazisteve te asaj kohe.</p><p>Ky eshte PUTI ynë.</p><p>E pra ai regjim qe zbriti ne Shqiperi ne fund te 44-tres nuk e ka pasur kurre te drejten as morale as ligjore te perecaktoje se kush jan kolaboracioniste apo okupatore apo Clirimtare.</p><p>Sot eshte ajo liri e mundshme ku historianet e moralshem e te drejte mund te vleresojne objektivisht te kaluaren e figurat e se kaluares.</p><p> </p><p> </p>
Kur Ju te merrni vesht A.
Kur Ju te merrni vesht A. Ndrecen ka me fillu me ra bore ne Saraha...
Sahara
Sahara
Z. Ndreca ka ba nji analize
<p>Z. Ndreca ka ba nji analize te hollesishme e te bazueme ne fakte prandaj Putoja i ka kthye pergjigje ne ate menyre tyj ataku ate personalisht sepse Z. Ndreca me nji artikull i ka hjedhe poshte "punen" e tij "profesioniste". Putoja asht nji pseudo intelektual qe ka marre tituj e ka shkrue libra tyj i ba tehmena nji prej diktaturave ma te tmerrshme te komunizmit.</p><p>Te tane atyne qe jane tyj dhane mendime i kerkoj miqesisht qe vetem te analizojne faktet qe permend Z. Ndreca.</p>
Une s'e kam lexuar akoma
<p>Une s'e kam lexuar akoma librin e Arben Putos. Di qe eshte nje hulumtues i mire. Ardian Ndrecen e njoh vetem per dialektalizmat qe perdor. Respublica mire ka bere qe i ka botuar te dyja shkrimet. Kam pershtypjen qe megjithese libri i Putos mund te caloje menyra sesi i vesulet Ndreca nuk e nderon si kritik. Nqs ai do te beje kritike le te lere menjane fyerjet dhe te perveshi menget e te beje kritike te mirefillte. Problemi qendron se ai nuk i ka perveshur menget per te bere kritike po ka shkruar cfare i ka thene truri ne ate moment cfare eshte normale per nje dosido por kurren e kurres per nje studiues serioz. Forumi per debat midis studuesish te mirefillte kryhet midis publikimeve te ndersjellta e jo me fyrje pazari. Nese Ardian Ndreca do te kritikoje dicka e te na mbushe mendjen se nuk ka ambicje per protagonizm le te shkruaje nje liber te mirefillte me citime serioze e jo thashetheme pazari. Thjesht me la nje shije te keqe shkrimi i tij pervecse ishte shkruar ne nje shqipe aspak letrare qe tregon njefare arrogance. Mbase kerkon te provoje dicka qe s'ka guxim ta shprehe, cka e ben edhe me te parendesishem si studiues . Studiues te tille bejne ujin te turbullt per ta bere te duket i thelle..</p>
Or ti farë Meleqi, po çka
<p> </p><p class="MsoNormal"><span lang="SQ">Or ti farë Meleqi, po çka po sheh si fyerje te Zoti Ndreca? Di të tregosh? Nëse nuk di, pse ia fut kot more njeri.... Ty të vrasin argumentet e tij, sepse dukesh të jesh një pinjoll komunisti, sikundër është edhe Puto një historian enverist, i cili nuk mund t’u largohet shablloneve të historiografisë komuniste. “Librat” e tij historikë kanë për të vdekur para se të vdesë ai vetë edhe pse është në moshë të shtyrë, sepse janë libra që nuk i qëndrojnë kohës. Janë historianët e tillë si Puto të cilët historinë kombëtare e kanë shkruar sipas recetave të historisë serbe e greke. Merr dhe lexo librat historikë të Jusuf Buxhovit për të parë sesi shkruhet historia e shqiptarëve, për të parë sesi i janë përkulur historianët si Puto etj. historiografisë serbe e greke kur “kanë shkruar” gjoja histori...<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal"><span lang="SQ">Pastaj çka kujton ti, vetëm gjuha standarde është gjuhë në të cilën shqiptarët duhet t’i shprehin mendimet e tyre? E di ti zotëri se kjo gjuha standarde është një gjuhë që e ka përcaktuar diktatura dhe si e tillë nuk ua përmbush të gjitha nevojat intelektualëve për t’u shprehur ? Vëri gishtin kokës ore njeri, sepse edhe pse je munduar të shkruash në gjuhën standarde, nuk je as afër saj, ke dhjetëra gabime në këto dy-tri fjali të shkarravitura prej teje. Një njeri që i thotë vetes shqiptar, kurrë nuk mund të ketë urrejtje ndaj dialektit gegë, sepse në atë dialekt mbruhet dhe ndodhet gjuha shqipe. Gjuha shqipe ka filluar me dialektin verior dhe do të bëjë rrugë më të për jetë të jetës.... Nuk e sheh sa bukur shkruan zoti Ndreca, sa bukuri ka stili e gjuha e tij!?...<o:p></o:p></span></p>
Mua keto te meposhtmet me
<p>Mua keto te meposhtmet me duken si fyerje personale:</p><p>" ...i ka rranjët përtej injorancës së tij i lidhun kamb e krye me diktaturën e Enver Hoxhës, tue pasë qenë funksionar i naltë i nji regjimi gjakatar..."<br />" ...ku ai ka bubrrue për me shkrue pamfletin e tij qesharak..."<br />"...para se me e shpallë të mundun, e nxjerr edhe qesharak..."<br />"...bishtukët e regjimit kriminal të Enver Hoxhës..."</p><p>Nese nuk na duken te gjitheve keshtu, kjo vjen per faktin se na eshte trashur lekura duke degjuar edhe me keq se kaq ne TV shqiptare. Por ne pjesen tjeter te botes dhe ne boten akademike, mua me duket se jane sulme personale qe kalojne cakun. Njelloj si shprehejt tuaja Alban "ti fare Meleqi.. pinjoll komunisti".</p><p>Duket se disa nga pinjollet e te persekutuarve nga komunistet ja kane arritur te pervetesojne per bukur artin e mirfillte komunist te biografizimeve dhe te sulmeve personale mbi bazen e preferencave ideologjike apo qendrimeve politike te paraardhesve te tyre. Shume e trishtueme kjo, tregon se pavaressiht se nga vijne, shqiptareve u eshte helmuar gjaku nga urrejtja e verber dhe militantizmi komunist. Zoti e di sa kohe do te kaloje perpara se te na dal kjo e keqe.</p>
I lexova prap te dy
I lexova prap te dy diskutimet edhe te Putos edhe te Z. Ndreca. Ne analizen e Z. Ndreca ka aq shume fakte sa qe te ban me te ardhe keq per Puton. I shkreti, po mbaron jeten so nji injorant ne njate fushe qe asht mesue me marre tituj. N.q.s. Z. Ndreca kenka nji diletant, aq ma keq me vjen per mjeranin Puto. Puto me shoket e tij komunista besojne se munden me vazhdue me mashtrue Shqiptaret. Cdo Shqiptare duhet me u fye prej Putos me shoke qe me arrogancen e tyne vazhdojne me tentue me rrejte tyj shfrytezue titujt qe i kane marre tyj i dale zot nji regjimit gjakatar. E vetmja gja per te cilen duhet me shkrue Puto me shoke kishte me kene nji liber me SHUME vellime tyj I kerkue te falun Shqiptareve per ate shtet kriminal qe prune ne fuqi ne 1944-shin e qe e mbajtne tyj eliminue intelektualet e vertete, tyj eliminue pronen private, tyj masakrue klerin, tyj vra me gjyqe e pa gjyqe ke ju mbush mendja per gadi 50 vjet.
Puto i përgjigjet
<p> Puto i përgjigjet Ndrecës . Pse përgjigje i thoni ju kësaj "Unë e dëgjoj për herë të parë këtë emër" , hahahaaa ?!</p>
Eshte nje keqardhje me
<p>Eshte nje keqardhje me permasa kombetare kur mendon se ku na ka lene komunizmi. Ende ka njerez qe mbrojne Puton dhe kjo me trishton. Ndreca ka bere nje parashtrim brilant te argumentit te tij. Per te sjelle tere ato fakte qe ka sjelle Ndreca duhet mjaft pune dhe dije, duhet shume lexim dhe studime te thelluara. Ky nuk eshte thjesht nje artikull por nje kumtese me rendesi historike. Ata qe deshirojne te merren me historine e Shqiperise duhet pa tjeter ta lexojne.</p>
Add new comment